اولین تصاویر ارسالی ماه‌نشین تاریخ‌ساز هند منتشر شد+عکس

13 23,878

فضاپیمای چاندرایان-۳ هند ۲۳اوت با موفقیت در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود آمد و اولین تصاویر خود از این منطقه را ارسال کرد. بدین ترتیب چاندرایان-۳ اولین کاوشگری به شمار می‌آید که در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود آمده است. همچنین هند اکنون چهارمین کشوری محسوب می‌شود که پس از ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی سابق و چین بر روی ماه فرود آمده است.

در همین رابطه بخوانید: همه چیز درباره ماه، تنها قمر زمین

سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) اولین تصاویر ثبت‌شده توسط چاندرایان-۳ را حدود چهار ساعت پس از پایان فرود نرم آن به اشتراک گذاشت.

این ماموریت شامل یک فرودگر به نام ویکرام (Vikram) است که یک ماه‌نورد کوچک به نام پراگیان (Pragyan) را حمل می‌کند. به زودی پراگیان (در زبان سانسکریت به معنای خِرد) از فرودگر ویکرام فضاپیمای چاندرایان-۳ خارج می‌شود. این دو ربات یک روز قمری یعنی حدود ۱۴ روز زمینی با هدف جمع‌آوری داده‌های علمی در مورد ترکیب ماه به کاوش خواهند پرداخت. فرودگر ویکرام مجهز به تجهیزاتی برای کاوش در خاک ماه برای ثبت دمای آن است و همچنین با کمک یک لرزه‌سنج، داده‌های لرزه‌ای ماه را ثبت می‌کند.

قطب جنوب ماه منطقه‌ای عمدتا ناشناخته و مورد توجه دانشمندان است. تصور می‌شود که این منطقه دارای مقادیر زیادی یخ‌آب است که در صورت دسترسی به آن‌ها، می‌توان برای سوخت حامل‌ فضایی و پشتیبانی حیات برای ماموریت‌های سرنشین‌دار آتی آن‌ها را استخراج کرد.

کاوش‌های قمری

اولین تلاش هند برای فرود روی ماه، در سپتامبر۲۰۱۹، با شکست مواجه شد و فضاپیمای چاندرایان-۲ به دلیل یک نقص نرم‌افزاری به ماه برخورد کرد. چاندرایان-۳ بودجه‌ای در حدود ۷۲ میلیون دلار داشته است.

اولین تصاویر ماه‌نشین هند
اولین تصاویر ماه‌نشین هند

این موفقیت هند تنها سه روز پس از شکست روسیه در ماموریت لونا-۲۵ (Luna-25)، اولین تلاش این کشور برای قرار دادن یک فضاپیما بر روی سطح ماه در ۴۷ سال گذشته اتفاق افتاده است.

منبع isna isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=75241
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
13 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مرتضی
مرتضی
8 ماه قبل

ناسا خیلی بیشتر هزینه میکنه حالا امیدواریم هندیا دستودلبازتر باشنو چنتا فیلمم بدن ببینیم

حسین
حسین
8 ماه قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

هند با یک وتیم میلیارد جمعیت از فضا صحبت میکنه تو علم فضانوردی درحد جهان اول هست ماهنوز بجای سامان دادن جامعه درامر اموزش وصنعت تکنولوژی چسبیدیم به برجام و رتبه بندی همسان سازی موشک تهدید تحریم تزویر تحقیر اعدام اخراج فراری دادن مغزها صد حرکت متفی که هیچ ثمره ای به نسل اینده ندارد دودهه هست که اختلاس اختلاف فاصله طبقانی حقوق نحومی درگیرهستیم با دنیا تعامل کنین واالسلام چاره نداریم

علی اسی لر
علی اسی لر
8 ماه قبل

من زمین تخت گرا نیستم ولی ب عکسی که از سطح ماه گرفته شده خوب دقت کنید متوجه این میشید گه گرد بودنش تو تصویر کاملا مشخص هست ولی رو زمین این پدیده تو عکسا نشان داده نمیشود

ناشناس
ناشناس
8 ماه قبل

اونوقت موشک سیمرغ ما هر روز سقوط میکنه