حیات فرازمینی احتمالا تا ۲۵ سال آینده کشف می‌شود!

یک دانشمند سوئیسی معتقد است بشر احتمالا تا ۲۵ سال آینده حیات فرازمینی را کشف خواهد کرد. از هزاران سیاره فراخورشیدی کشف‌شده، حداقل ده‌ها سیاره احتمالا قابل سکونت هستند و شرایط روی سطح آن‌ها برای میزبانی آب مایع فراهم است. به گفته ساشا کوانز (Sascha Quanz)، پژوهشگر موسسه فناوری فدرال زوریخ (ETH Zurich) سوئیس، که این ادعا را مطرح کرده، تعداد سیاره‌های مذکور همواره در حال افزایش است.

این جهان‌ها اکنون نیازمند بررسی دقیق‌تر با فناوری‌های پیشرفته هستند و به گفته کوانز آنچه نمی‌دانیم این است که آیا این سیاره‌های زمین‌مانند دارای اتمسفر هستند و اگر بله، جو آن‌ها از چه چیزی ساخته شده است؟ دانشمندان باید جو این سیاره‌ها را بررسی کنند. برای چنین منظوری به یک روش رصدی نیاز است که به دانشمندان امکان عکس‌برداری از این سیاره‌ها را بدهد.

اگرچه تلسکوپ فضایی جیمز وب اخیرا تصاویری را از یک سیاره فراخورشیدی غول‌پیکر گرفته، اما تمرکز اصلی آن روی تصویربرداری از ستارگان است و به گفته کوانز، به اندازه کافی قدرتمند نیست تا تصاویری را از سیاره‌های فراخورشیدی کوچک‌تر بگیرد. جیمز وب در شناسایی سیاره‌های هم‌اندازه زمین که احتمالا نزدیک‌تر به ستاره خود می‌چرخند و آب به صورت مایع روی آن‌ها وجود دارد، به شدت ناتوان است.

ماموریت LIFE، کشف حیات فرازمینی

اینجاست که تلسکوپ بسیار بزرگ (ELT) و تداخل‌سنج بزرگ برای سیاره‌های فراخورشیدی (LIFE) آژانس فضایی اروپا (ESA) وارد می‌شوند. LIFE برای بررسی جو سیاره‌های فراخورشیدی و یافتن نشانه‌هایی از زیست فرازمینی در حال توسعه است.

به گفته کوانز کار مشاهده سیاره‌های فراخورشیدی کوچک‌تر به بهترین وجه توسط تلسکوپ‌های تخصصی مانند تصویرگر و طیف‌نگار ELT فروسرخ میانی (METIS) انجام می‌شود که در حال حاضر به عنوان بخشی از ELT فعالیت می‌کند. این تلسکوپ پس از تکمیل در پایان دهه جاری، بزرگ‌ترین تلسکوپ نوری خواهد بود.

در همین رابطه بخوانید: جیمز وب در یک سیاره فراخورشیدی آب پیدا کرد

ماموریت LIFE

این تلسکوپ به ستاره‌شناسان کمک خواهد کرد تا نه تنها از سیاره‌های فراخورشیدی مجاور عکس بگیرند، بلکه جو آن‌ها را نیز بررسی کنند. کوانز به خوبی می‌داند که مشاهده‌های METIS در مورد زمین، تحت تاثیر جو سیاره قرار می‌گیرد. بنابراین، یک ماموریت تخصصی برای فرستادن به فضا مورد نیاز است که مانند جیمز وب باشد، اما به دنبال سیاره‌های فراخورشیدی قابل سکونت بگردد.

ماموریت LIFE که در سال ۲۰۱۷ طراحی شد، در مرحله مطالعات اولیه به سر می‌برد و هنوز تاییدیه یا بودجه‌ای را از ESA دریافت نکرده است. این تلسکوپ فضایی قرار است به تعداد زیادی از سیاره‌های فراخورشیدی که احتمال یافتن مولکول‌های ایجادشده توسط موجودات زنده در جو آن‌ها وجود دارد، نگاه کند و مرکز بررسی منشا و نفوذ حیات (Center for the Origin and Prevalence of Life) سوییس می‌تواند زمینه‌ای برای رصدهای آن باشد تا درک ما را از ساختارهای شیمیایی حیات و چگونگی تاثیر آن بر جو سیاره‌ها بهبود ببخشد.

کوانز می‌گوید: «باید درک عمیق‌تری درباره‌ بلوک‌های سازنده‌ حیات، روندها و مقیاس‌های زمانی واکنش‌های شیمیایی و شرایط خارجی موثر بر حیات به دست آوریم و شاخص‌های زیستی واقعی را تشخیص دهیم تا به ما در اولویت‌بندی ستارگان و سیاره‌های هدف کمک کند.»

منبع isna digikala