حالا می‌توانید به موسیقی کهکشان گوش کنید

مارک هیر، از دانشگاه ماساچوست الگوریتمی توسعه داده است که حرکت گازها در دیسک کهکشان راه شیری را به شکل نت‌های موسیقی ادا می‌کند.
تا به حال به این فکر کرده‌اید که وقتی کهکشان راه شیری روی محورش می‌چرخد، چه صدایی می‌دهد؟ براساس بیان موسیقی یک فضانورد، صدای چرخش کهکشان راه شیری شبیه به موسیقی جاز است.
الگوریتمی که مارک هیر توسعه داده است حرکت گازها در کهکشان را شیری را به شکل نت‌های موسیقی بیان می‌کند. وی قطعه موسیقی نهایی را «Milky Way Blues» نامیده است.
هیر در این باره می‌گوید: «این بیان موسیقی به شما اجازه می‌دهد صدای حرکت کهکشان راه شیری را بشنویم. این نت‌ها در درجه اول سرعت گردش گازهای در حال چرخش به دور کهکشان راه شیری را بازتاب می‌کنند.»
هیر با استفاده از یک مقیاس پنج نتی کوچک توانست از ۲۰ سال اطلاعات تلسکوپ رادیویی درباره گازهای کهکشان راه شیری نقشه‌برداری کند و روی نت‌ها و ابزارهای موسیقی پیاده کند.
این گازها که فضای میان ستاره‌ای را پر می‌کند در سه فاز ظاهر می‌شوند: اتمی، مولکولی و یونیزه. آنها در مسیرهای مشخصی حرکت می‌کنند؛ یا به طرف ما می‌آیند یا از ما دور می‌شوند.
براساس طیف‌ آن‌ها، از ابزارهای موسیقی متفاوتی برای ترجمه فازهای گازی مختلف استفاده شده است؛ برای مثال پیانو برای گازهای مولکولی، باس آکوستیک برای گازهای اتمی و ساکسیفون برای گازهای یونیزه استفاده می‌شود.
نت‌های بالا نشان می‌دهد که گازها در حال حرکت به سمت ما هستند و نت‌های پایین نیز نشان‌دهنده دور شدن گازها از کهکشان ما هستند. نت‌های طولانی نشان‌دهنده خط انتشار قوی‌تر هستند.
هیر توضیح می‌دهد: «هر مشاهده با یک خط نشان داده می‌شود؛ این خط نشان‌دهنده محل رصد تلسکوپ و موقعیت دایره‌ها در امتداد خط است که مکان گازهای موجود در کهکشان را نشان می‌دهد.»
تبدیل داده‌های نجومی به موسیقی ایده جدیدی نیست. درحقیقت موسیقی کره‌ها برای هزاران سال یک مفهوم فلسفی بوده است؛ حرکت اجرام آسمانی می‌تواند نوعی موسیقی به حساب بیاید اما در عمل بیشتر هارمونی است تا موسیقی.

منبع خبرگزاری آنا