تصویر نجومی روز ناسا: سیاره مشتری در طیف فروسرخ

0 773

سیاره مشتری در نور فروسرخ کمی متفاوت به نظر می‌رسد.
برای درک بهتر از حرکات ابرهای سیاره مشتری و کمک به جونو، فضاپیمای رباتیک ناسا، تلسکوپ فضایی هابل مشغول عکس‌برداری مستقیم و متناوب از این غول گازی بوده است.
رنگ‌هایی که از سیاره مشتری ثبت شده، فراتر از دامنه بینایی انسان است، مانند تابش فرابنفش و فروسرخ. علت متفاوت ظاهر شدن سیاره مشتری در طیف فروسرخ، تاحدی به خاطر بازتاب متفاوت نور خورشید است که روشنی متمایزی به ابرها در ارتفاعات مختلف می‌دهد.
با این وجود، بسیاری از ویژگی های معروف مشتری مانند مناطق روشن و کمربندهای تاریک که در نزدیکی خط استوا، دور سیاره قرار دارند، باقی می‌مانند. لکه سرخ بزرگ در پایین سمت چپ و طوفان رشته های مروارید در جنوب لکه قرار دارد.
اگر به قطب ها توجه کنیم، می‌بینیم که درخشان هستند. ذرات باردار مگنتوسفر (مغناطیس سپهر) مشتری، مواد موجود در ارتفاعات زیاد سیاره را شارژ می‌کنند، این اتفاق باعث درخشندگی قطب ها می‌شود.
فضاپیما جونو بیشتر مأموریتش را انجام داده است و همچنان به ثبت اطلاعات ادامه می‌دهد؛ اطلاعاتی که نه تنها در فهمیدن آب و هوای مشتری به ما کمک می‌کند بلکه این امکان را به ما می‌دهد تا از ابرهای ضخیم سیاره و چیزهایی که در زیر آن قرار گرفته سر در بیاوریم.


منبع پارس اسکای
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5877
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها