مراحلی را که باید برای فضانورد شدن طی کرد

76
زمان مطالعه: 4 دقیقه

بسیاری تصور می‌کنند فضانورد کسی است که در ایستگاه فضایی و مدار زمین به اکتشاف و آزمایش‌های علمی مشغول می‌شود و تصاویر حیرت‌آوری از زیبایی‌های فضا و جاذبه سفر برای ما ارسال می‌کند، اما آیا می‌دانستید که فضانورد شدن بدون سال‌ها تجربه و تمرین‌های سخت در زمین ممکن نخواهد بود؟ چنین امری یک شبه اتفاق نخواهد افتاد و احتیاج به سال‌ها آموزش‌های سخت و تجربه برای رسیدن به شرایط عمومی این شغل دارد.

تعداد زیادی از داوطلبان حتی شرایط شرکت در این امتحانات را نخواهند داشت و از بین شرکت‌کنندگان تنها افراد کمی موفق می‌شوند به فضا سفر کنند. این مقاله بر فرآیند انتخاب فضانوردان توسط ناسا از میان شهروندان آمریکایی تمرکز دارد، اما این مقررات تقریبا برای باقی کشورها نیز مشابه است.

آژانس‌های فضایی مختلف برنامه‌هایی برای اعزام کیهان‌نوردان به فضا دارند که با‌توجه‌به محل سکونت باید از طریق یکی از این آژانس‌ها اقدام شود؛ ناسا، آژانس فضایی اروپا (ESA)، آژانس اکتشافات فضایی ژاپن (JAXA)، آژانس فضایی کانادا (CSA) و آژانس فضایی روسیه (Roscosmos).

فضانوردان چگونه انتخاب می‌شوند؟

فضانورد

شرایط فضانورد شدن

اولین قدم برای این امر داشتن تحصیلات آکادمیک مرتبط با این رشته است. دو دسته اصلی از متقاضیان جذب می‌شوند؛ نظامی و غیرنظامی. متقاضیان نظامی بسته به شاخه فعال در نیروهای مسلح به قسمت مورد نظر ناسا منتقل می‌شوند، ولی غیر نظامیان مستقیما توسط خود این سازمان مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

از هر طریقی که بخواهید واجد شرایط فضانورد شدن باشید حداقل باید مدرک کارشناسی ارشد را داشته باشید. فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم مهندسی، زیست، فیزیک، ریاضیات، جغرافیا و حمل‌ونقل فضایی برای فعالیت در فضا مورد نیاز هستند. بسیاری از فضانوردان مدرک دکترا و یا حتی مدارکی بالاتر دارند.

تا اینجا متوجه شدیم که برای فضانوردی احتیاج به مدارک تحصیلی بالایی است، اما این‌ها فقط شرایط اولیه هستند؛ برای اینکه نامزد پذیرفته شدن توسط ناسا باشید، نیاز به حداقل سه سال تجربه حرفه‌ای مرتبط با رشته مورد نیاز است که این میزان برای نامزدهای نظامی برابر با هزار ساعت پرواز با هواپیمای جت خواهد بود. با‌این‌حال مدرک کارشناسی ارشد به‌عنوان یک سال و دکترا سه سال از تجربه حرفه‌ای به‌حساب می‌آیند. تنها مورد استثنا معلم‌ها هستند که می‌توانند با مدرک کارشناسی فنی واجد شرایط شناخته شوند.

۱۵ رشته دانشگاهی جذاب برای علاقمندان فضا

شرایط فیزیکی فضانورد

کاندیداهای فضانوردی ناسا از نظر شرایط فیزیکی بدن نیز باید شرایط مناسبی داشته باشند که شامل قدرت بینایی ۲۰ از ۲۰ به‌طور طبیعی یا با استفاده از لنزهای طبی، فشار خون کمتر از ۱۴۰ بر روی ۹۰ در حالت نشسته و قد بین ۱.۵۷ تا ۱.۹۰ می‌شود. به‌طورکلی شرایط بدنی کاندید فضانوردی باید بسیار خوب و مناسب برای فعالیت‌های دشوار باشد، زیرا بازگرداندن اضطراری فضانوردان به زمین کاری بسیار سخت و پرهزینه است.

شرایط فضانورد شدن

پس از طی این مراحل کاندیدا باید از مصاحبه نیز پیروز خارج شود. در این مصاحبه شرایط جسمی و روانی فرد برای کیهان‌نوردی توسط متخصصین سنجیده می‌شود. مهارت‌های کاری و روحیه‌ی گروهی همچنین عشق به یادگیری از جمله صفات شخصیتی است که ناسا از فضانوردان خود انتظار دارد.

پیش به‌سوی پرواز

پس از سربلند بیرون آمدن از این مراحل ناسا شما را به عنوان یک فضانورد نمی‌شناسد، بلکه شما واجد شرایط گذراندن آموزش‌های پایه فضانوردی شده‌اید. در این مرحله دو سال از آموزش‌های پایه برای کیهان‌نوردان در نظر گرفته شده است، نامزدهای فضانوردی به کلاس‌های عمومی در باره‌ی ایستگاه فضایی بین‌المللی و پرواز‌های فضایی خواهند رفت.

مردان آهنین تاریخ فضانوردی

آن‌ها همچنین آموزش‌های ویژه‌ای که آن‌ها را تبدیل به غواصان حرفه‌ای می‌کند، آموزش نظامی زنده‌ماندن در آب، قرار گیری تحت فشار هوا با نوسان بالا، پرواز در مدار، راهپیمایی فضایی و یادگیری زبان روسی از جمله مواردی است که در این دانشکده فضانوردی به کاندیداها آموزش داده می‌شود.

برای فضانورد شدن چه باید کرد

پس از فارغ‌التحصیلی، به اغلب کیهان برای مدت یک سال پروازی اختصاص داده نخواهد شد، بلکه آن‌ها به‌عنوان پشتیبان کیهان‌نوردان در مدار، ماموریت‌های فضایی شبیه‌سازی‌شده را در آزمایشگاه شناور خنثی ناسا به‌منظور به‌دست آوردن مهارت‌های بالاتر می‌گذرانند.

پس از آن احتمالا بنابر نوع فعالیت، مهارت‌هایی توسط شرکای بین‌المللی ناسا مانند آژانس فضایی کانادا برای کار با بازوی رباتیک ایستگاه فضایی به آن‌ها داده شود. همه‌ کیهان‌نوردان نیز باید در پرواز با هواپیمای T-38 ناسا به‌مهارت برسند و تعداد معینی از پرواز با آن در هر ماه را گذرانده باشند.

فضانوردی

همان‌طور که متوجه شدید انتخاب شدن به‌عنوان فضانورد تنها شروع کار است و بعد از این مرحله ساعت‌ها درس و شبیه‌سازی و فعالیت‌های فیزیکی و ذهنی لازم است تا فرد به شرایط مناسب برای رفتن به فضا دست پیدا کند. چندین شبیه‌سازی از زندگی در فضا در اندازه واقعی وجود دارد که در آن‌ها به کیهان‌نوردان درس زندگی در فضا آموزش داده می‌شود. چگونگی ارتباط با سامانه‌های ارتباطی، آماده‌سازی غذا، قرار دادن تجهیزات در فضای محدود و مدیریت زباله‌ها، استفاده از دوربین‌ها و عملیات‌های آزمایشی از جمله‌ این آزمایش‌ها است.

این روزها به‌طور معمول مدت استقرار کیهان‌نوردان در ایستگاه فضایی به‌مدت ۶ ماه به طول می‌انجامد که تا یک سال نیز برای بررسی تاثیرات بی‌وزنی بر بدن انسان تمدید خواهد شد. آیا حاضرید تمام این سختی‌ها را برای حضور در فضا تحمل کنید؟ البته چنین سختی‌هایی برای کسی که عاشق فضا و فضانوردی است، لذت‌بخش هم خواهد بود!

فضانورد شدن کار آسانی نیست!

منبع imansariri
س.غ
17 روز قبل

سلام خداقوت
راستشو بخواین، ناسا جای خوبی نیست. کلا ایالات متحده جای خوبی نیست. یا هر کشور و سازمان مخالف دینمون. به عنوان ما که ایرانی هستیم و با دین مبین اسلام مشکل دارن و دشمن دینمونن، چرا به پیشرفت کشوراسلامی خودمون کمک نکنیم؟ شاید بعضی ها بخوان یه زندگی ایده ال داشته باش، ولی زندگی حقیقی این دنیا نیست. اینجا یه دنیای زودگذره.

فضانورد ناسا
6 روز قبل
پاسخ به  س.غ

ربطی نداره هر کی اعتقاد داشته باشه حتی اونجا هم میتونه بره نمیتونین بگین چون ایرانی هستیم نمیتونیم بریم ،،،،،چرا میشه و من فضانورد آینده ناسا میشم…👩‍🚀

norman

می خوام بگم اگه کسی بخواد فضا نورد بشود باید تلاش و پشتکار داشته باشه فضانورد شدن با یک حرف که درست نمیشه مثلا بگید من میخواهم فضا نورد بشوم خب باید تلاش و پشتکار داشته باشید دوستان و به خودتان و به خدا ایمان داشته باشید و حتما موفق می شوید…

کاربران ناشناس

من خیلی دوست دارم فضا نورد بشم و دست از این کار بر نمی دارم

eli????

سلام من واقعا عاشق اینم که ی فضانورد بشم و همیشه تو رویاهام میبینم که ی فضانورد شدم و به ماه رفتم????
امیدوارم ی روزی همه شما ها رو تو ناسا ببینم .

کیان

من بیشتر نظرات رو خوندم منم مثل شماها دوستان عزیز کم سن و سالم و مثل شماها به آیندم باور دارم منم مثل شماها میخوام یه فضانورد بشم مثل شماها از آرزوهام دست نمیکشم من به این باور دارم که هر چیزی که بخوای بدستش میاری الان دارم با خودت حرف میزنم اره با خود خودت تویی که داری این کامنت و میخونی با خود خودتم همین الان یه دفتر بردار توش ارزوهاتو بنویس هر شب همین کارو بکن من تا الان به درسم اهمیت نمیدادم ولی به خودم قول دادم که از الان به بعد بخاطر هدفمم که شده درس بخونم من به همتون ایمان دارم مطمئنم موفق میشیم با هم دیگه امیدوارم همتونو تو یه شاتل فضایی با هم ببینم بهتون ایمان دارم ما به آرزوهامون میرسیم ایشالا بهترین بشیم بهترینارو براتون ارزو میکنم یاعلی????????????????

*****

ببخشید رشته فضا هوا خودش به چند دسته تقسیم میشه؟

کاربران ناشناس

ممنون از متن خوبتون ایا من که 15سال سن دارم میتونم از همین الا برای فضا نورد. شدن شروع کنم؟

مبینا

پاسخ به  مبینا

برای جواب سوالتون مطلب رشته‌های فضانوردی که لینکش رو توی کامنت‌های بالا گذاشتیم مطالعه کنید

امیررضا

سلام من کلاس هشتم هستم
من خیلی دوست دارم فضانورد بشم اما من می خواهم وارد سازمان فضایی ایران بشم.
یعنی وقتی من ۲۵ ساله بشم ایران فضانورد به فضا می فرسته و من می تونم جزء اولین نفراتی که با سازمان فضایی ایران به فضا میره؟

پاسخ به  امیررضا

سازمان فضایی قبلا برای فرستادن فضانورد به فضا با مشارکت روسیه صحبت‌هایی داشته البته الان به‌خاطر شرایط تحریم شاید کمی سخت باشه این قضیه اما امیدواریم در آینده نزدیک اولین فضانورد ایرانی هم به فضا بره

فاطمه

من ۱۴سالمه ونظرات همه تون روخوندم وفهمیدم که خیلی به فضانوردی علاقه دارین ومن هم جزیی ازشماهاهستم که خیلییی فضانوردی رو دوست دارم وامیدارم یه روزی سفرکنم به کره ی ماه واینکه سوالم این بودکه برای سفرکردن به کره ی ماه البته که به موشک نیاز داریم ولی اگه میخایم به فضاسفرکنیم باید به کدوم کشورهابریم؟؟وچقدرهزینه کنیم؟؟

پاسخ به  فاطمه

شما از الان میتونید با مطالعه درباره فضانوردی و شرایط فضانورد شدن شروع کنید ادامه کار بستگی به پشتکار خودتون داره الان آمریکا، روسیه و چین با استفاده از فضاپیماهاشون فضانورد به فضا اعزام می‌کنن و فضانوردان کشورهای دیگه هم با استفاده از فضاپیماهای این کشورها به ایستگاه‌های فضایی فرستاده میشن

محمدصادق

سلام من محمد صادق هستم
من ۱۵سالمه و کلاس نهم هستم و انتخواب رشته علوم تجربی را انتخواب کرده ام
من واقعا میخواهم یک فضانورد شوم که باعث افتخوار خودم و کشورم بشمد
امیدوارم که در اینده موفق بشم دعا کنید????
و میخواستم بدونم که چ مدرک تحصیلی نیاز داره که بری فضانورد بشی؟؟

27 روز قبل
پاسخ به  محمدصادق

با مدارک مختلفی میشه فضانورد شد
این مطلب رو مطالعه کنید: ۱۵ رشته دانشگاهی جذاب برای علاقمندان فضا

مبینا????????‍????

سلام خواستم بگم من الان۱۳سالمه یعنی کلاس هشتمم خواستم ببینم از الان میتونم اموزش ببینم تا وقتی بزرگ شدم برام راحت تر باشه؟ لطفا اگه میدونید بگید و راهنمایی کنید ممنون????????????

21 روز قبل

سلام
بله قطعا شما از الان میتونید به مطالعه درباره فضانوردی بپردازید و در آینده با اطلاعات مناسب وارد این حوزه بشید که تو موفقیتتون قطعا خیلی موثره
مطالعه رو دست کم نگیرید و همین‌طور تماشای ویدئوهای فضانوردی و آموزش‌هایی که می‌بینن

علی شجاعی

من13 سالمه و فضا و نجوم خیلی الاقه مندم و دوست دارم در آینده فضانورد شوم و به امید خدا در پایگاه فضاییNASAکار کنم.من تا حالا به درس اهمیت نمی دادم؛اما از امروز به خودم قول دادم که برای رسیدن به تنها آرزویم در این دنیا،سختی را تحمل کنم و تلاش کنم تا به آنجا برسم.

شهرزاد

سلام من خیلی دوست دارم فضا نورد بشم از الان دارم برنامه ریزی میکنم ۱۲ سالمه اما مطمعنم یک فضانورد میشم از بچگی آرزو داشتم من فضا نورد میشم ?

آخرین ویرایش 17 روز قبل توسط اسپاش