مراحلی را که باید برای فضانورد شدن طی کرد

103 18,060

بسیاری از مردم از شرایط فضانورد شدن آگاهی چندانی ندارند و فقط افرادی را می‌بینند که در ایستگاه فضایی بین‌المللی و مدار زمین به اکتشاف و آزمایش‌های علمی مشغولند و گاها تصاویر حیرت‌آوری از زیبایی‌های فضا و جاذبه سفر فضایی برای ما ارسال می‌کنند. اما می‌دانید که فضانورد شدن بدون سال‌ها تجربه و تمرین‌های سخت در زمین ممکن نخواهد بود؟

چنین امری احتیاج به سال‌ها آموزش‌های سخت و کسب آمادگی‌های لازم برای رسیدن به شرایط عمومی این شغل دارد. این مقاله بر فرآیند انتخاب فضانوردان ناسا از میان شهروندان آمریکایی تمرکز دارد، اما این مقررات تقریبا برای باقی کشورها نیز مشابه است؛ با ما همراه باشید.

چگونه یک فضانورد شویم؟

آژانس‌های فضایی مختلف برنامه‌هایی برای اعزام فضانوردان به فضا دارند که با‌توجه‌به محل سکونت باید از طریق یکی از این آژانس‌ها اقدام شود؛ ناسا، آژانس فضایی اروپا (ESA)، آژانس اکتشافات فضایی ژاپن (JAXA)، آژانس فضایی کانادا (CSA) و آژانس فضایی روسیه (Roscosmos). در ادامه به بررسی شرایط فضانورد شدن در ناسا می‌پردازیم.

در همین رابطه بخوانید: فضانوردان در فضا چگونه نفس می کشند

فضانورد

شرایط فضانورد شدن در ناسا

اولین قدم برای اینکه از شرایط فضانورد شدن در ناسا برخوردار باشید، داشتن تحصیلات آکادمیک مرتبط با این رشته است. دو دسته اصلی از متقاضیان جذب می‌شوند؛ نظامی و غیرنظامی. متقاضیان نظامی بسته به شاخه فعال در نیروهای مسلح به قسمت مورد نظر ناسا منتقل می‌شوند، ولی غیر نظامیان مستقیما توسط خود این سازمان مورد بررسی قرار خواهند گرفت. آیا با رشته پزشکی فضایی آشنایی دارید؟ کلیک کنیدو مقاله جامع ما را در این باره بخوانید.

از هر طریقی که بخواهید واجد شرایط فضانورد شدن باشید حداقل باید مدرک کارشناسی ارشد را داشته باشید. فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم مهندسی، زیست، فیزیک، ریاضیات، جغرافیا و حمل‌ونقل فضایی برای فعالیت در فضا مورد نیاز هستند. بسیاری از فضانوردان مدرک دکترا و یا حتی مدارکی بالاتر دارند.

تا اینجا متوجه شدیم که برای فضانوردی احتیاج به مدارک تحصیلی بالایی است، اما این‌ها فقط شرایط اولیه هستند؛ برای اینکه نامزد پذیرفته شدن توسط ناسا باشید، نیاز به حداقل سه سال تجربه حرفه‌ای مرتبط با رشته مورد نیاز است که این میزان برای نامزدهای نظامی برابر با هزار ساعت پرواز با هواپیمای جت خواهد بود. با‌این‌حال مدرک کارشناسی ارشد به‌عنوان یک سال و دکترا سه سال از تجربه حرفه‌ای به‌حساب می‌آیند. تنها مورد استثنا معلم‌ها هستند که می‌توانند با مدرک کارشناسی فنی واجد شرایط شناخته شوند.

آیا رشته فضانوردی داریم؟ پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی درباره رشته‌های مناسب جهت ورود به حرفه فضانوردی مقاله ما را در این باره مطالعه کنید.

شرایط فیزیکی فضانورد

کاندیداهای فضانوردی ناسا از نظر شرایط فیزیکی بدن نیز باید شرایط مناسبی داشته باشند که شامل قدرت بینایی ۲۰ از ۲۰ به‌طور طبیعی یا با استفاده از لنزهای طبی، فشار خون کمتر از ۱۴۰ بر روی ۹۰ در حالت نشسته و قد بین ۱.۵۷ تا ۱.۹۰ می‌شود. به‌طورکلی شرایط بدنی کاندید فضانوردی باید بسیار خوب و مناسب برای فعالیت‌های دشوار باشد، زیرا بازگرداندن اضطراری فضانوردان به زمین کاری بسیار سخت و پرهزینه است.

در همین رابطه بخوانید: آیا خواب ‌زمستانی برای فضانوردان امکان‌پذیر است؟

شرایط فضانورد شدن

پس از طی این مراحل کاندیدا باید از مصاحبه نیز پیروز خارج شود. در این مصاحبه شرایط جسمی و روانی فرد برای کیهان‌نوردی توسط متخصصین سنجیده می‌شود. مهارت‌های کاری و روحیه‌ی گروهی همچنین عشق به یادگیری از جمله صفات شخصیتی است که ناسا از فضانوردان خود انتظار دارد.

فضانورد شدن؛ پیش به‌سوی پرواز

پس از سربلند بیرون آمدن از این مراحل ناسا شما را به عنوان یک فضانورد نمی‌شناسد، بلکه شما واجد شرایط گذراندن آموزش‌های پایه فضانوردی شده‌اید. در این مرحله دو سال از آموزش‌های پایه برای کیهان‌نوردان در نظر گرفته شده است، نامزدهای فضانوردی به کلاس‌های عمومی درباره‌ ایستگاه فضایی بین المللی و پرواز‌های فضایی خواهند رفت.

آن‌ها همچنین آموزش‌های ویژه‌ای که آن‌ها را تبدیل به غواصان حرفه‌ای می‌کند، آموزش نظامی زنده‌ماندن در آب، قرار گیری تحت فشار هوا با نوسان بالا، پرواز در مدار، راهپیمایی فضایی و یادگیری زبان روسی از جمله مواردی است که در این دانشکده فضانوردی به کاندیداها آموزش داده می‌شود.

شرایط فضانورد شدن

پس از فارغ‌التحصیلی، به اغلب افراد نامزد فضانورد شدن برای مدت یک سال پروازی اختصاص داده نخواهد شد، بلکه آن‌ها به‌عنوان پشتیبان فضانوردان در مدار، ماموریت‌های فضایی شبیه‌سازی‌شده را در آزمایشگاه شناور خنثی ناسا به‌منظور به‌دست آوردن مهارت‌های بالاتر می‌گذرانند.

پس از آن احتمالا بنابر نوع فعالیت، مهارت‌هایی توسط شرکای بین‌المللی ناسا مانند آژانس فضایی کانادا برای کار با بازوی رباتیک ایستگاه فضایی به آن‌ها داده شود. همه‌ کیهان‌نوردان نیز باید در پرواز با هواپیمای T-38 ناسا به‌مهارت برسند و تعداد معینی از پرواز با آن در هر ماه را گذرانده باشند.

در همین رابطه بخوانید: اگر در سیاره‌های دیگر لباس فضانوردی نپوشیم چه اتفاقی می‌افتد؟

فضانوردی

همان‌طور که متوجه شدید انتخاب شدن به‌عنوان فضانورد و دارا بودن شرایط فضانوردی تنها شروع کار است و بعد از این مرحله ساعت‌ها درس و شبیه‌سازی و فعالیت‌های فیزیکی و ذهنی لازم است تا فرد به شرایط مناسب برای رفتن به فضا دست پیدا کند.

چندین شبیه‌سازی از زندگی در فضا در اندازه واقعی وجود دارد که در آن‌ها به فضانوردان درس سکونت در مدار زمین آموزش داده می‌شود. چگونگی ارتباط با سامانه‌های ارتباطی، آماده‌سازی غذا، قرار دادن تجهیزات در فضای محدود و مدیریت زباله‌ها، استفاده از دوربین‌ها و عملیات‌های آزمایشی از جمله‌ این آزمایش‌ها است.

این روزها به‌طور معمول مدت استقرار فضانوردان در ایستگاه فضایی به‌مدت ۶ ماه به طول می‌انجامد که تا یک سال نیز برای بررسی تاثیرات بی‌وزنی بر بدن انسان تمدید خواهد شد. آیا حاضرید تمام این سختی‌ها را برای حضور در فضا تحمل کنید تا شرایط فضانورد شدن را داشته باشید؟ البته چنین سختی‌هایی برای کسی که عاشق فضا و فضانوردی است، لذت‌بخش هم خواهد بود!

منبع imansariri
س.غ

سلام خداقوت
راستشو بخواین، ناسا جای خوبی نیست. کلا ایالات متحده جای خوبی نیست. یا هر کشور و سازمان مخالف دینمون. به عنوان ما که ایرانی هستیم و با دین مبین اسلام مشکل دارن و دشمن دینمونن، چرا به پیشرفت کشوراسلامی خودمون کمک نکنیم؟ شاید بعضی ها بخوان یه زندگی ایده ال داشته باش، ولی زندگی حقیقی این دنیا نیست. اینجا یه دنیای زودگذره.

فضانورد ناسا
پاسخ به  س.غ

ربطی نداره هر کی اعتقاد داشته باشه حتی اونجا هم میتونه بره نمیتونین بگین چون ایرانی هستیم نمیتونیم بریم ،،،،،چرا میشه و من فضانورد آینده ناسا میشم…👩‍🚀

norman

می خوام بگم اگه کسی بخواد فضا نورد بشود باید تلاش و پشتکار داشته باشه فضانورد شدن با یک حرف که درست نمیشه مثلا بگید من میخواهم فضا نورد بشوم خب باید تلاش و پشتکار داشته باشید دوستان و به خودتان و به خدا ایمان داشته باشید و حتما موفق می شوید…

پاسخ به  norman

سلام. جهت رسیدن به این هدف، ابتدا بایستی تحقیقاتی را بر روی نیازهای شغلی ناسا داشته باشید. به منظور این کار کافیست تا به لینک فرصت های شغلی ناسا مراجعه کنید. برای کسب موفقیت و دستیابی به تخصص فضانوردی بایستی مطالعات تون را از همین الان آغاز کنید. تخصص یک فضانورد به دو بخش عمومی و خصوصی تقسیم می شود. در بخش عمومی آموزش های علوم و فنون اولیه فضایی و کار با ابزارالات سامانه فضایی و مکانیزم های فضاپیما و سپس تقویت ذهنی و آمادگی جسمانی بلند مدت توسط یک گروه ماهر انجام می شود. و در بخش خصوصی، حرفه ای که برای اساس نیازمندی دوره ای ناسا برای آن کار استخدام می شوید مثلا: مکانیک، الکترونیک، مخابرات و پزشکی، زیست شناسی و میکروبیولوژی و… میخواهید خدمات ارائه دهید.

آخرین ویرایش 2 سال قبل توسط احمد سلیمانی
کاربران ناشناس

من خیلی دوست دارم فضا نورد بشم و دست از این کار بر نمی دارم

بسیار عالی

eli????

سلام من واقعا عاشق اینم که ی فضانورد بشم و همیشه تو رویاهام میبینم که ی فضانورد شدم و به ماه رفتم????
امیدوارم ی روزی همه شما ها رو تو ناسا ببینم .

پاسخ به  eli????

سلام. برای دست یابی به این رویا بایستی برنامه ریزی داشته باشید و از همین الان تحقیقات خود را برای رسیدن به رشته فضانوردی اغاز کنید.

...

سلام ببخشید منم واقعا عاشق فضانوردی ولی باید درباره چی تحقیق کنم دقیقا؟باید چی کار کنم از همین الان که در آینده فضانورد بشم؟؟

پاسخ به  ...

سلام. رشته فضانوردی ترکیبی از رشته های مهندسی همچون: مکانیک، برق، شیمی و رشته های علوم پایه همچون: فیزیک و شیمی و زیست و ریاضی می باشد. در واقع یک فضانورد فردی هست که در خصوص کلیه شاخهه های علمی تا حدودی سررشته داشته باشد. شروع تحقیقات شما کاملا وابسته به علاقمندی ذاتی و فطری شما دارد یعنی اینکه اولین سؤال از خودتان این باشد که علاقه شما به کدام یک از مباحث علمی فوق می باشد. سپس بعد از رسیدن یک نقطه شروع (مثلا: زیست) شما لازم است تا در خصوص علوم و اکتشافات زیست فناوری و زیست فضا شروع به تحقیق نمایید. برای اینکار نیز کافیست در موتور سرچ گوگل و به فرمت فارسی کلماتی همچون: علوم زیست فضایی، زیست فناوری در حوزه فضا و مشابه آنها را جستجو نموده و مطالبی علمی لازم را مدام مطالعه نمایید تا دایره اطلاعات شما تا رسیدن به سن دانشگاه کامل گردد. سپس با انتخاب و تصمیم می توانید تحصیل در خارج در آن تخصص (یعنی زیست فناوری فضا) را دنبال نمایید.

نادر

سلام ببخشید رشته من کارشناسی پیوسته مهندسی پزشکی آیا می تونم وارد شدن به زمینه امیدی داشته باشم و باید چه رزرمه ای درست کنم ؟

فضانورد ناسا

همچنین

نگین

منم همینطور

کیان

من بیشتر نظرات رو خوندم منم مثل شماها دوستان عزیز کم سن و سالم و مثل شماها به آیندم باور دارم منم مثل شماها میخوام یه فضانورد بشم مثل شماها از آرزوهام دست نمیکشم من به این باور دارم که هر چیزی که بخوای بدستش میاری الان دارم با خودت حرف میزنم اره با خود خودت تویی که داری این کامنت و میخونی با خود خودتم همین الان یه دفتر بردار توش ارزوهاتو بنویس هر شب همین کارو بکن من تا الان به درسم اهمیت نمیدادم ولی به خودم قول دادم که از الان به بعد بخاطر هدفمم که شده درس بخونم من به همتون ایمان دارم مطمئنم موفق میشیم با هم دیگه امیدوارم همتونو تو یه شاتل فضایی با هم ببینم بهتون ایمان دارم ما به آرزوهامون میرسیم ایشالا بهترین بشیم بهترینارو براتون ارزو میکنم یاعلی????????????????

نگین
پاسخ به  کیان

کیان تو بهترین فضانورد ایرانی میشی امیدوارم بتونم تو ناسا ببینمت ، فراموشت نمیکنم .
راستی میخوام یه قولی بهم بدیم عاشقای نجوم ، میخوام بهم قول بدیم هم دیگه رو ببینیم تو ناسا و کلاس ها ،
به امید روزی که همون زمین واقعی رو از نزدیک ببینیم

نادر
پاسخ به  نگین

نمیشه منم‌ ر اهنمایی کنید؟

آراز
پاسخ به  کیان

کیان منم مثل تو کم سنم و از این سال این هارو میخونم انشالله در ناسا یا space x میبینم تورو

مصیب

*****

ببخشید رشته فضا هوا خودش به چند دسته تقسیم میشه؟

پاسخ به  *****

سلام. رشته هوافضا در ایران در مقطع کارشناسی بدون گرایش هست. در مقطع کارشناسی ارشد به 5 گرایش: 1- سازه های هوایی، 2- مکانیک پرواز، 3- آیرودینامیک، 4- جلوبرندگی (پیشرانش) ، 5- مهندسی فضایی تقسیم بندی می شود. در مقطع دکتری نیز همان گرایش های مقطع ارشد به صورت تخصصی تر هستند.
اما رشته هوافضا در خارج از کشور به رشته های تخصصی تری تقسیم بندی می شود. مثلا علوم فضایی، مخابرات فضایی، فضانوردی و ….
متأسفانه در داخل ایران رشته تخصصی تحت عنوان فضانوردی فعلا وجود ندارد.

کاربران ناشناس

ممنون از متن خوبتون ایا من که 15سال سن دارم میتونم از همین الا برای فضا نورد. شدن شروع کنم؟

احمد سلیمانی

بله. شما بایستی برای دستیابی به این هدف از همین الان تحقیقات خودتون را آغاز کنید. برای کسب اطلاعات اولیه به لینک دانش آموزی ناسا مراجعه کنید.

آخرین ویرایش 2 سال قبل توسط احمد سلیمانی
مبینا

اسپاش
پاسخ به  مبینا

برای جواب سوالتون مطلب رشته‌های فضانوردی که لینکش رو توی کامنت‌های بالا گذاشتیم مطالعه کنید

امیررضا

سلام من کلاس هشتم هستم
من خیلی دوست دارم فضانورد بشم اما من می خواهم وارد سازمان فضایی ایران بشم.
یعنی وقتی من ۲۵ ساله بشم ایران فضانورد به فضا می فرسته و من می تونم جزء اولین نفراتی که با سازمان فضایی ایران به فضا میره؟

اسپاش