هلال ماه شوال 1438

0 2,038

براساس محاسبات، مقارنه ماه و خورشید ساعت 2:31 بامداد 24 ژوئن به وقت جهانی (مقارن با 7:01 صبح شنبه سوم تیر به وقت تابستانی ایران) اتفاق می‌افتد و ماه نجومی جدید آغاز می‌شود.

هلالی پیوسته و زیبا

در لحظه‌ی مقارنه،ماه و خورشید و زمین روی یک صفحه در فضا قرار دارند و در نیم کره‌ای از ماه رو به زمین است، خورشید زیر افق قرار دارد. با گذشت زمان، ماه از خورشید فاصله می‌گیرد و خورشید آرام آرام از افق ارتفاع می‌گیرد اما کماکان پشت کوهستان‌های لبه‌ی ماه قرار دارد، در نتیجه پرتوهای نور هنوز به سطح ماه نمی‌تابند و هلالی هم شکل نمی‌گیرد. محاسبات نشان میدهد، وقتی جدایی ماه از خورشید به حدود 5.5 درجه می‌رسد، خورشید آن قدر در آسمان ماه بالا آمده است که هلال پیوسته‌ای شکل می‌گیرد.

شرایط برای رویت مناطق مختلف

شرایط ایده‌آل برای رصد هلال، امسال در نیم کره‌ی جنوبی زمین اتفاق می‌افتد و نخستین جایی که در آن مشاهده هلال با استفاده از تلسکوپ یا دوربین دوچشمی امکان پذیر است،سواحل شرقی آفریقای جنوبی است.

همچنین در کشورهای واقع در اقیانوسیه، آسیا، اروپا، شمال آفریقا (بالای صحرای بزرگ) و کانادا، امکان مشاهده‌ی هلال در غروب روز شنبه سوم تیر (24 ژوئن) وجود ندارد و روز یکشنبه چهارم تیر مقارن با آخرین روز رمضان المبارک 1438 هجری قمری است. در کشورهای غرب و جنوب آفریق، ایالات متحده‌ی آمریکا، آمریکای مرکزی و لایتن می‌توان هلال ماه را در غروب روز شنبه مشاهده کرد و بنابراین در این مناطق، روز یکشنبه، چهارم تیر، مقارن با عید سعید فطر خواهد بود.

گفتنی است، تقویم رسمی کشور ایران در مرکز تقویم «موسسه‌ی ژئوفیزیک دانشگاه تهران» استخراج میشود و کارشناسان این مرکز برای تنظیم تقویم قمری از نظرات فقهی مقام معظم رهبری استفاده می‌کنند. طبق نظر ایشان، ملاک آغاز ماه قمری، رویت هلال با چشم است و اگر مشاهده از پشت ابزار اپتیکی متعارف (دوربین چشمی و تلسکوپ‌های آماتوری) انجام شود،مانعی ندارد.برای اثبات آغاز ماه قمری، رصدگران معمولا پس از غروب آفتاب در روز 29 ماه قمری به جست و جوی هلال ماه می‌پردازند و تلاش می‌کنند در اندک زمانی که تا غروب هلال جوان باقی مانده، آن را تشخیص دهند.اگر خلال دیده شود، فردا آغاز ماه قمری جدید است و اگر هلال دیده نشود، فردا روز سی‌ام ماه قمری قبلی است و ماه قمری جدید مستقل از رویت‌پذیری هلال، از دو روز بعد شروع می‌شود.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=2746
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها