سفر در آسمان، پدیده‌های رصدی تیر

0 1,290

مریم فخیمی: ماه رمضان رو به پایان است. با ورود به فصل تابستان، دانش‌آموزان و دانشجویان فراغت بیشتری برای استراحت خواهند داشت. در فصل پربرکت تابستان به رسم دوران خوش گذشته دمی در حیاط خانه یا پشت‌بام منزل بیاسایید، به نوای آسمان گوش دهید و از تماشای اجرام درخشان و مرموز گنبدقیرگون لذت ببرید.

حکایت شیر، سلطان قدرتمند آسمان

عکاس: بابک امین تفرشی، بهار در کوههای البرز

صورت فلکی اسد یا شیر (The Leo) از صور بارز آسمان است و شباهت زیادی به نام خود دارد. اسد 2هزار سال پیش صورت فلکی ماه مرداد بود اما اکنون در فصل بهار درآسمان نیمکره شمالی قابل رویت است. این صورت فلکی در میان مصریان و یونانیان باستان بسیار مقدس بود. مصریان پرآب شدن رود نیل را به این صورت فلکی نسبت می‌دادند. قلب‌الاسد یا دل شیر درخشانترین ستاره این صورت آسمانی است، یک ستاره آبی مایل به سفید با درخشندگی(1.35+) که در فاصله حدود 78 سال نوری از خورشید واقع است. قلب‌الاسد، قلب‌العقرب، دَبَران و فَم‌الحوت چهار ستاره باشکوه و نماد پادشاهی در ایران باستان بودند.

پدیده‌های رصدی تیر

برای ديدن اين رويدادها به ابزار خاصی نياز نداريد. اين رخدادها با چشم غيرمسلح در تمام نقاط كشور قابل رويت است.

1 تیر – ساعت 4:50 بامداد درشرق آسمان ماه را نزدیکی‌های خوشه پروین (Pleiades, Seven sisters) خواهید دید.


6 تیر- ساعت 21:30 درغرب آسمان ماه را در نزدیکی ستاره قلب‌الاسد (Regulus)مشاهده کنید.

10 تیر- تربیع اول ماه در ساعت 5:22 بامداد

10 تیر- مقارنه ماه و سیاره درخشان مشتری (Jupiter) را در ساعت 21:35 در جنوب‌غرب آسمان تماشا کنید. ماه اندکی بالاتر از سیاره مشتری خواهد بود.


11 تیر- امشب ساعت 21:40 در جنوب‌غرب آسمان ماه را در نزدیکی ستاره سفید رنگ سماک‌اعزل (Spica) خواهید دید.

 

14 تیر- ساعت 21:30 به جنوب‌شرق آسمان که نگاه کنید ستاره سرخ رنگی را پایین‌تر از ماه خواهید یافت؛ این ستاره قلب‌العقرب (Antares) است.

15 تیر- اگرچه درخشش ماه مانعی برای رصد آسمان است، اما امشب ساعت 9:30 در جنوب‌شرق آسمان، سیاره درخشان زحل (Saturn) را در کنار ماه و ستاره قلب‌العقرب (Antares) خواهید دید.


15 تیر- گذر ایستگاه فضایی بین‌المللی از آسمان تهران؛ این گذر با چشم غیرمسلح قابل رویت است. جهت و زمان حرکت در نقشه مشخص است. بیشترین درخشندگی: 3.9-

16 تیر- امشب هم ماه را در نزدیکی سیاره زحل (ُSaturn) ببینید، ساعت 21:40 درجنوب‌شرق آسمان

18 تیر- ماه بدر، ساعت 8:38 صبح

25 تیر- تربیع دوم ماه، ساعت 23:57

28 تیر – باز هم ماه با خوشه پروین (Pleiades, Seven Sisters) ملاقات خواهد کرد. ساعت 3:05 بامداد در شرق آسمان ماه در اطراف خوشه پروین پرسه خواهد زد.

29 تیر- ماه از کنار نگین درخشان آسمان صبحگاهی، سیاره زهره (Venus)، عبور خواهد کرد. ساعت 3:50 بامداد در شرق آسمان این نزدیکی را مشاهده خواهید کرد.

31 تیر- گذر ایستگاه فضایی بین‌المللی از آسمان تهران؛ این گذر با چشم غیرمسلح قابل رویت است. جهت و زمان حرکت در نقشه مشخص است . بیشترین درخشندگی: 4-

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=2622
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها