سالروز سفر فضایی نخستین فضانورد بلژیک

سیروس برزو: دیرک فیرمونت (Dirk Frimout) که ۲۴ مارس ۱۹۹۲ با کیهان پیمای آتلانتیس (Atlantis) در پرواز شماره ۴۵ کیهان پیمای شاتل شرکت داشت, نخستین تبعه بلژیک است که توانست به فضا سفر کند.
در این پرواز که ۵ تن دیگر به نام‌های چارلز بولدن (Charles Bolden)، برایان دافی (Brian Duffy)، برایان لیختنبرگ (Byron Lichtenberg)، مایکل فوآل (Michael Foale)، دیوید لیسما (David Leestma) و  کاترین سولیوان (KathrynSullivan)، دیرک فریمونت را همراهی می‌کردند یک برنامه علمی فشرده مشترک بین سازمان فضایی آمریکا, ناسا (NASA) و سازمان فضایی اروپا, اسا (ESA) صورت گرفت.
این برنامه شامل بررسی جو زمین و تبادل‌های بین زمین و خورشید، شیمی جو، اشعه‌های خورشیدی، پلاسمای فضایی و نیز نظارت در محدوده فرابنفش می‌شد.
کیهان‌نوردان پرواز را یک روز بیشتر ادامه دادند تا بتوانند از زمین عکس‌های زیادتری بردارند. آنها توانستند از کوه آتش‌فشان آتنا، دلتای ولگا و دریای خزر و آتش‌سوزی میدان نفت تاجیکستان عکس بگیرند و  فیلم‌برداری کنند.
کیهان پیمای آتلانتیس سرانجام پس از سفری ‌۸ روز ‌ و ۲۲ ساعت و ۹ دقیقه‌ای روز ۲ آوریل در کاناورال فرود آمد.
دیرک فریمونت در ۲۱ مارس ۱۹۴۱ در پاپرینگه بلژیک به دنیا آمد. در ۱۹۶۳ دانشگاه دولتی گنت را با درجه مهندسی الکتروتکنیک به‌پایان رساند در ۱۹۷۰ از همین دانشگاه در رشته فیزیک کاربردی دکترا گرفت. بین سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۸ در انستیتوی فضایی بلژیک کار می‌کرد. در ۱۹۷۷ به‌عنوان نامزد سفر به فضا از سوی بلژیک معرفی شد اما انتخاب واقعی او به‌عنوان فضانورد در ۲۷ دسامبر ۱۹۸۵ بود.
او در ۲ آوریل ۱۹۹۲ از فضانوردی کناره‌گیری کرد.