پرتاب موفق فضاپیما به مقصد سیارکی ارزشمندتر از کل اقتصاد کره زمین!

0 2,022

ماموریت سایکی به مقصد سیارک فلزی سایکی-۱۶ از مرکز فضایی کندی ناسا در ۱۳اکتبر با موفقیت پرتاب شد تا در سال ۲۰۲۹ به این سیارک برسد. ارزش منابع فلزی این سیارک کمیاب طبق تخمین‌ها حدود ده هزار کوادریلیون دلار خواهد بود که بیشتر از کل اقتصاد زمین است! سیارک سایکی-۱۶ اولین شی فضایی فلزی به شمار می‌آيد که بشر تا به حال به آن فضاپیما فرستاده است.

در همین رابطه بخوانید: لحظه گذر یک سیارک خطرناک از کنار زمین را ببینید+تصاویر

این سیارک در کمربند سیارکی منظومه شمسی بین سیاره‌های مریخ و مشتری به دور خورشید می‌چرخد. برخی از دانشمندان معتقدند سایکی-۱۶ (16-Psyche) بقایای هسته آهنی یک سیاره بوده که هرگز تشکیل نشده است!

ماموریت سایکی

فضاپیمای سایکی پس از رسیدن به مقصد، ۳ سال به دور این سیارک خواهد چرخید. در طی آن زمان، دانشمندان امیدوارند که درباره منشا این سیارک و این که آیا واقعا هسته یک سیاره بوده است یا نه، اطلاعات بیشتری کسب کنند. آن‌ها همچنین می‌خواهند عارضه‌نگاری سیارک مذکور شامل ویژگی‌های روی سطح آن را بررسی و سن سطح آن را تعیین کنند. محققان معتقدند این موضوع بینش خوبی در مورد فضای داخلی تمام سیاره‌های زمین‌مانند ارائه می‌دهد.

ماموریت سیارک سایکی
سیارک سایکی-۱۶

اما سوال بزرگ ممکن است این باشد که آیا سایکی-۱۶ واقعا یک سیارک فلزی است یا به چیزی که دانشمندان توده آوار (Rubble pile) می‌نامند نزدیک‌تر است؟ اگر سیارک مذکور به اندازه تصور قبلی متراکم نباشد، تخمینی که از ارزش آن اعلام کرده‌ بودند کاهش می‌یابد.

قطر سایکی-۱۶ تقریبا ۲۲۵ کیلومتر و مساحت آن حدود ۱۶۵۸۰۰ کیلومتر مربع است. برآوردهای فعلی از چگالی آن ۳۴۰۰ تا ۴۱۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است که نشان می‌دهد سیارک ۳۰ تا ۶۰ درصد حجمی، فلز دارد.

آنیبال د گاسپاریس (Annibale de Gasparis)، ستاره‌شناس ایتالیایی، این سیارک را در سال ۱۸۵۲ کشف کرد و از آن جا که شانزدهمین سیارک کشف‌شده بود، به افتخار الهه یونانی روح، سایکی-۱۶ نام‌گذاری شد.

ماموریت سایکی دارای سه ابزار اصلی تصویرگر چندطیفی، طیف‌سنج پرتو گاما و نوترون و مغناطیس‌سنج است. سایکی همچنین دارای یک سامانه مخابراتی رادیویی باند X است که به ترسیم گرانش و ساختار سیارک کمک می‌کند و در ارسال دستورات به فضاپیما و دریافت داده‌ها بر روی زمین استفاده می‌شود.

دانشمندان دانشگاه ایالتی آریزونا (Arizona State University) آمریکا هدایت این ماموریت را بر عهده دارند.

منبع earthsky