یک ماهواره چوبی به فضا فرستاده می‌شود

دانشمندان ژاپنی یکی از غیرمعمول‌ترین فضاپیماهای جهان را از جنس چوب ساخته‌اند. کاوشگر LignoSat از چوب ماگنولیا ساخته شده است که در آزمایش‌های انجام‌شده در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) مشخص شد در برابر ترک خوردگی پایدار و مقاوم است. اکنون برنامه‌هایی برای پرتاب آن روی یک حامل فضایی آمریکایی در تابستان امسال در حال نهایی شدن است.

این ماهواره چوبی توسط محققان دانشگاه کیوتو (Kyoto University) و شرکت چوب سومیتومو ساخته شده است تا ایده استفاده از مواد زیست تخریب‌پذیر مانند چوب را آزمایش کند و ببیند آیا آن‌ها می‌توانند جایگزینی سازگار با محیط‌زیست برای فلزاتی باشند که در حال حاضر همه ماهواره‌ها از آن‌ها ساخته شده‌اند.

مزایای استفاده از ماهواره‌های چوبی

تاکائو دوی (Takao Doi)، فضانورد و مهندس هوافضای ژاپنی در دانشگاه کیوتو اخیرا هشدار داد: «تمامی ماهواره‌هایی که دوباره وارد جو زمین می‌شوند می‌سوزند و ذرات ریز آلومینا را ایجاد می‌کنند که برای سال‌های زیادی در اتمسفر بالایی شناور خواهند بود و در نهایت، محیط زیست زمین را تحت تاثیر قرار خواهد داد.»

ماهواره چوبی ژاپن

برای مقابله با این مشکل، محققان کیوتو پروژه ای را برای ارزیابی انواع چوب راه اندازی کردند تا تعیین کنند که چقدر می‌توانند در برابر سختی‌های پرتاب فضایی و پروازهای طولانی در مدار زمین مقاومت کنند. اولین آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌هایی انجام شد که شرایط را در فضا بازسازی می‌کردند و مشخص شد نمونه‌های چوب هیچ تغییر قابل اندازه‌گیری در جرم یا نشانه‌هایی از تجزیه یا آسیب ندارند.

یکی از ماموریت‌های ماهواره اندازه‌گیری تغییر شکل سازه چوبی در فضا است. چوب در یک جهت بادوام و پایدار است؛ اما ممکن است در جهت دیگر مستعد تغییرات ابعادی و ترک خوردن باشد.

محققان ژاپنی می‌گویند تخمین زده می‌شود که در سال‌های آینده بیش از دو هزار فضاپیما به فضا پرتاب شود و آلومینیومی که احتمالاً در اتمسفر بالای زمین انبار می‌شود، می‌تواند مشکلات زیست‌محیطی جدی برای زمین ایجاد کند.

تحقیقات اخیر انجام شده توسط دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا (The University of British Columbia)، نشان داد که آلومینیوم ماهواره‌ها می‌تواند باعث تخریب جدی لایه ازن شود که از زمین در برابر تابش فرابنفش خورشید محافظت می‌کند.

منبع ettelaat