به اندازه‌گیری شکل خورشید کمک کنید!

فرصتی جدید برای علاقه‌مندان به نجوم فراهم شده است. اکنون شما می‌توانید یک SunSketcher شوید و به اندازه‌گیری شکل خورشید کمک کنید.

در همین رابطه بخوانید: خورشیدگرفتگی یا کسوف چیست؟+راهنمای رصد و فیلم

خوشید چه شکلی است؟ همان‌طور که می‌دانید کاملا گرد نیست. دانستن چگونگی انحراف شکل خورشید از یک کره، می‌تواند به ما در مورد درون آن بیاموزد و نظریه‌های گرانش را آزمایش کند. اکنون فرصتی فراهم شده و شما می توانید با پیوستن به پروژه SunSketcher به اندازه گیری شکل خورشید کمک کنید!

پروژه اندازه‌گیری شکل خورشید

در سایت sunsketcher از علاقمندان برای ثبت کسوفی که قرار است در ۸ آوریل۲۰۲۴ رخ دهد دعوت به عمل آمده است. به این ترتیب داوطلبانی که اعلام آمادگی کنند باید از مسیر کلی کسوف «منطقه ای از تگزاس تا مین که در آن ماه کاملاً جلوی نور خورشید را می گیرد» فیلمبرداری کنند. داوطلبان باید با استفاده از اپلیکیشن رایگان گوشی هوشمند SunSketcher، مناظری از کسوف را ثبت کرده و تکه‌های کوچکی از نور خورشید را که از دره‌های سطح ماه می‌گذرد، ردیابی کنند.

اندازه‌گیری شکل خورشید
خورشید

تیم علمی این تصاویر را با نقشه‌های دقیق ماه که توسط مدارگرد شناسایی ماه ناسا (NASA) جمع آوری شده است ترکیب می‌کند تا اندازه و شکل خورشید را به طور دقیق اندازه‌گیری کند.

منبع techrato