هند یک ماهواره هواشناسی را به فضا پرتاب کرد

0 96
موسسه تحقیقات فضایی هند، ماهواره هواشناسی GSLV-F14/INSAT-3DS را با موفقیت از پایگاه فضایی ساتیش داوان (Satish Dhawan Space Centre) به فضا پرتاب کرد.
ماهواره هواشناسی INSAT-3DS روز شنبه ۲۸ بهمن، با ماهواره‌بر GSLV از سریهاریکوتا، ایالت آندرا پرادش با موفقیت به فضا پرتاب شد. GSLV در شانزدهمین ماموریت خود، ماهواره هواشناسی INSAT-3DS را در مدار مورد نظر مستقر کرد.
هدف این ماموریت حفظ تداوم خدمات ارائه شده توسط ماهواره های عملیاتی فعلی INSAT-3D و INSAT-3DR است. این مرکز بر مشاهدات هواشناسی پیشرفته، نظارت بر سطح زمین و اقیانوس برای پیش بینی آب و هوا و هشدار بلایا، همراه با ارائه خدمات جستجو و نجات با کمک ماهواره تمرکز دارد.

اهداف ماهواره هواشناسی

 اهداف این ماهواره «نظارت بر سطح زمین، مشاهده اقیانوس ها، و تجزیه و تحلیل محیط از طریق دیدگاه های مختلف هواشناسی ضروری»؛ «ارائه اطلاعات در مورد شرایط جوی متنوع از طریق پروفایل های عمودی»؛ « مدیریت جمع آوری و انتشار داده‌ها از بسترهای جمع آوری داده‌ها (DCPs)» و «پشتیبانی از خدمات جستجو و نجات» اعلام شده است.
ماهواره هواشناسی INSAT-3DS
ماهواره هواشناسی INSAT-3DS
رئیس موسسه تحقیقات فضایی هند تایید کرد که برنامه بعدی این سازمان، ماموریت مشترک با سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) به نام نیسار (NISAR) است. نیسار، (NISAR) یک ماموریت مشترک رصد زمین بین ناسا و سازمان تحقیقات فضایی هند است که از ۲ رادار استفاده می‌کند که هر یک برای مشاهده طیف وسیع‌تری از تغییرات بهینه‌سازی شده‌اند.

نسخه اول ماهواره‌بر سه مرحله‌ای GSLV موسوم به GSLV-Mk.I بازنشسته شده و اکنون فقط نسخه GSLV-Mk.II فعال است. GSLV نخستین بار در سال ۲۰۰۱ به فضا پرتاب شد و اولین ماموریت نسخه GSLV-Mk.II نیز در سال ۲۰۱۰ صورت پذیرفت. ماهواره‌بر مذکور با طول کلی ۴۹.۱۳ متر، بیش از ۴‍۱۴ تن جرم داشته و قطر همه مراحل آن ۲.۸ متر است. GSLV می‌تواند ۵ تن محموله به مدار لئو و ۲.۷ تن محموله به مدار انتقالی زمین ثابت (GTO) منتقل کند و تا کنون 6 مورد پرتاب ناموفق داشته است.

مرحله اول این ماهواره‌بر از سوخت جامد پلیمر بوتادین منتهی به هیدروکسیل (HTPB) و مراحل دوم و سوم آن از سوخت مایع استفاده می‌کنند. سوخت مرحله دوم دی‌نیتروژن تتراکسید (N2O4) و دی‌متیل‌هیدرازین نامتقارن (UDMH) و سوخت مرحله سوم آن نیز اکسیژن مایع و هیدروژن مایع است. هر بار پرتاب GSLV حدود ۴۷ میلیون دلار هزینه دربردارد.

منبع asriran
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=77009
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها