شکار لحظه های فضایی (10) + عکس

0 1,871

امیرحسین مجیدیان: در هزاره ی جدید میلادی ، علاوه بر اینکه تماشاگران آسمان و ستاره شناسان در سراسر جهان شاهد ابرماه های زیبا، شهاب سنگ های بزرگ جذاب و شفق های رنگارنگ بی نظیری بوده اند، پرتاب ها و ارسال های فضایی جدیدی شکل گرفتند و به عرصه ی فضایی شکوه افزودند.بنابراین قصد داریم تا با روالی منظم در قالب آلبوم عکس هایی روزانه همراه شما باشیم. 
این شما و عکس های جذاب امروز:

1- پروین خوشه چین ولی جذاب : 

خوشهٔ پَروین، هفت‌پیکر یا ثریا (ام۴۵) نام خوشه‌ای در صورت فلکی گاو که به «هفت خواهران» هم مشهور است. در لیست مسیه ام۴۵ نام‌گذاری شده‌است. در تمامی عکسهای زیبایی که از این خوشه می بینید گویی اطراف ستاره های پروین هاله آبی درخشان وزیبایی نمایان است.ابتدا اخترشناسان گمان می کردند این سحابی بازتابی باقی مانده گازهایی است که خوشه از آن تشکیل شده است.اما بعدها متوجه شدند که این موضوع  به علت سن خوشه درست نیست.زیرا تاکنون گازهای باقی مانده از تشکیل ان خوشه به سبب وجود گرانش بازوهای کهکشان پراکنده شده اند.این نمای زیبا فقط بخاطر گذر خوشه از میان منطقه ای سرشار از گازهای غبارآلود میان ستاره ای است.

2-راه شیری بر فراز آریزونا : 
 
در این تصویر جذاب کهکشان راه شیری بر فراز دشت های آریزونا را می بینیم. این تصویر به همت کیلی کیلمنکو شکار شده است. 
کدام یک قدمت بیشتری دارد؟ سنگ هایی که شما روی زمین می بینید یا نوری که از آسمان به چشمتان می خورد؟ معمولا جواب این گونه سوال ها سنگ ها هستند که منشاء وجودشان مدتها قبل تر از اینکه نور یکی از این ستارگان یا سحابی هایی را که در آسمان می بینید ترک کند، به وجود آمده است. با این حال، اگر با یک تلسکوپ، کهکشانی بسیار دور از ما در آن طرف جهان (بسیار دورتر از کهکشان آندرومدا یا کهکشان مارپیچی NGC 7331) را مشاهده کنید، آنگاه نوری بسیار باستانی تر را خواهید دید. 

3- کهکشان حلقه قطبی از فاصله ی دور: این کهکشان، چه رخ نمایی عجیبی در دل کهکشان میکند.
کهکشان‌های حلقه-قطبی، نوع نادری از کهکشان‌ها هستند با جمعیت جالب‌توجهی از گاز، غبار و ستاره‌هایی در حال گردش در حلقه‌هایی تقریباً عمود بر صفحه‌ی قرص کهکشان. پیکربندیِ این ظاهر نأمانوس احتمالاً می‌تواند به‌ این علت باشد که  قرص کهکشان مواد کهکشانِ عبوری دیگری را به سوی خود کشیده است و در نهایت بقایای اجرام به دام افتاده به شکل حلقه‌ی چرخانی متزلزل شده‌اند.

4- گذر زمان ماه بر آسمان قلعه:
در این تصویر قلعه ی باستانی و افسانه ای سسمبرا ی کشور پرتغال به هنگام عبور ماه (در لحظه های مختلف) نشان داده شده است.
 این قصر افسانه‌ای مجموعه‌ای رنگارنگ از سبک‌ها و جزئیات طرح‌دار است که همگی تنها یک هدف را دنبال می‌کنند، و آن هم رویایی بودن است.
در طراحی قلعه، حتی اصول طراحی کلاسیک و نشانه‌هایی از سبک یونانی را می‌توانید مشاهده کنید. این قلعه به مجموعه‌ای خارق‌العاده از اصول سبک‌ها تبدیل شده، که هر کدام از آنها دست به دست هم داده‌اند تا ظاهری رویایی را، همان‌طور که پادشاه می‌خواست ایجاد کنند. 

5- کسوف در آسمان آفریقا: در این عکس مراحل یک کسوف کامل را بر فراز جزیره ی ماداگاسکار واقع در کشور آفریقای جنوبی را می بینیم.

این پدیده ی نجومی در آفریقا به حلقه ی آتش معروف شده بود.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=770
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها