هوش مصنوعی و کوانتوم ناوبری را متحول می‌کنند

0 80

استفاده از هوش مصنوعی و ابزارهای کوانتومی در سامانه ناوبری اینرسیایی ساخت شرکت استرالیایی ادونسد نویگیشن، نه تنها وزن تجهیزات را به شدت کاهش داده است؛ بلکه به حدی دقت ناوبری را افزایش داده که می‌توان بدون نیاز به سیگنال‌های آسیب‌پذیر GPS، نقشه، فرستنده یا کنترل از راه دور یک کاوشگر فضایی را روی مریخ فرود آورد.

در همین رابطه بخوانید: سامانه‌های ناوبری ماهواره‌ای چگونه کار می‌کنند؟+ فیلم

سامانه ناوبری اینرسیایی (INS) یک دستگاه ناوبری است که از رایانه، حسگرهای حرکت (شتاب‌سنج) و حسگرهای چرخش (ژیروسکوپ) برای محاسبه مداوم موقعیت، جهت و سرعت حرکت یک جسم متحرک بدون نیاز به مرجعی خارجی استفاده می‌کند.

سامانه تشخیص نور، ارتفاع‌سنجی و سرعت‌سنجی (LiDAV سرواژه Light Detection, Altimetry and Velocimetry) این شرکت داده‌های سه بعدی سرعت و ارتفاع را تولید می‌کند و بخشی از فرودگر نوا-سی (Nova-C) شرکت آمریکایی اینتوئتیو مشینز (Intuitive Machines) خواهد بود که به عنوان قسمتی از برنامه لجستیک ماه ناسا ساخته می‌شود.

به گفته ادونسد نویگیشن (Advanced Navigation) سری محصولات خود به نام بریس (Boreas) اولین سامانه ناوبری اینرسیایی با ژیروسکوپ فیبر نوری دیجیتال (DFOG) در جهان است. این فناوری در اصل یک ژیروسکوپ است، اما از خواص فیبر نوری دیجیتال برای انجام محاسبات در سطح کوانتومی استفاده می‌کند و نتایج بسیار دقیق‌تری دارد.

سامانه ناوبری ادونسد نویگیشن

به گفته خاویر اور (Xavier Orr)، مدیر عامل ادونسد نویگیشن، یک سامانه ناوبری اینرسیایی از نقطه شروع یک وسیله نقلیه برای تعیین موقعیت آن در حین حرکت استفاده می‌کند. INS حرکت خودرو شتاب و سرعت زاویه‌ای آن را با شتاب‌سنج و ژیروسکوپ اندازه‌گیری می‌کند.

سامانه ناوبری ادونسد نویگیشن
ژیروسکوپ فیبر نوری دیجیتال بریس 

ادونسد نویگیشن این داده‌ها را در یک الگوریتم هوش مصنوعی ترکیب و سپس تغییرات موقعیت وسیله را از نقطه شروع تعیین می‌کند. حتی یک خطای کوچک می‌‌تواند خطرآفرین باشد و اور در این باره توضیح می‌دهد: «همه شتاب‌سنج‌ها درجاتی از خطا دارند، اما با شتاب‌سنج‌های کوانتومی، خطاها کمتر هستند. فناوری کوانتومی سامانه را قادر می‌سازد تا جهشی فوق‌العاده در عملکرد داشته باشد. این امر به ویژه برای ماموریت‌های طولانی مدت که فضاپیماها ممکن است صدها روز در حال سفر باشند، بسیار مهم است.»

اخیرا ادونسد نویگیشن یک مرکز رباتیک جدید در آزمایشگاه فناوری دانشگاه فناوری سیدنی (UTS) استرالیا افتتاح کرد که امکان تولید ماشین‌آلات پیچیده مجهز به فناوری پیشرفته‌ خود را در مقیاس تجاری فراهم می‌کند.

منبع cosmosmagazine wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=76341
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها