استارتاپ آمریکایی با زباله‌های فضایی مقابله می‌کند

0 163

استارت‌آپ آمریکایی گاردین‌ست که سامانه‌ای را به منظور محافظت از ماهواره‌ها در برابر برخورد با زباله‌های فضایی توسعه می‌دهد، برای پیشبرد فناوری خود از بنیاد ملی علوم آمریکا کمک مالی دریافت کرده است. زباله‌های فضایی در واقع اشیای بدون‌ مصرف ساخته بشر در مدار شامل باقی‌مانده‌های موتورهای تقویتی حامل‌ها تا حاصل برخورد ماهواره‌ها و انفجارهای فضایی هستند.

در همین رابطه بخوانید: خطر مرگ بر اثر سقوط زباله فضایی چقدر است؟

به گفته هیوی وایچ (Huey Wyche)، سرپرست تحقیقات گاردین‌ست (GuardianSat)، سامانه این شرکت مربوط به ماهواره‌هایی است که در مدارهای بالایی زمین قرار دارند. این طرح شامل یک زیرسامانه برای تشخیص زباله‌های مداری، ردیابی تهدیدات احتمالی برخورد و تنظیم مسیر ماهواره برای جلوگیری از حوادث است.

او می‌گوید: «فناوری تشخیص زباله شامل سامانه‌های کنترل ماهواره‌ای، حسگر و ردیابی و همچنین رابط‌هایی است که با رانشگر و زیرسامانه‌های ارتباطی در ماهواره همکاری می‌کنند.» این فناوری همچنین برای کمک به بازگشت ماهواره به موقعیت اصلی خود پس از مانور و به اشتراک‌گذاری داده‌های شی با سایر ماهواره‌ها طراحی شده است.

فناوری مقابله با زباله‌های فضایی

این فناوری همراه با سامانه مقابله با ماهواره این شرکت در حال توسعه است که از ریزموج و لیدار (Lidar) برای تشخیص و ردیابی اشیای نزدیک استفاده می‌کند. لیدار یکی از فناوری‌های سنجش از دور است که با تاباندن لیزر به هدف و تجزیه‌وتحلیل نور بازتاب‌شده، فاصله را اندازه می‌گیرد.

سقوط زباله‌های فضایی
زباله‌های فضایی

به گفته وایچ، گاردین‌ست در حال اتخاذ یک رویکرد چند طیفی برای سنجش اجرام مداری است؛ حسگرهای چند طیفی می‌توانند بین انواع مختلف اشیا بر اساس امضای طیفی آن‌ها تمایز قائل شوند. این قابلیت برای تمایز بین ماهواره‌های فعال، فضاپیماهای از بین‌رفته و زباله‌های فضایی کارآیی دارد.

گاردین‌ست برنده قرارداد تحقیقاتی فاز ۱ انتقال فناوری کسب‌وکار کوچک به ارزش حدود ۲۷۳ هزار دلار شد. علاوه بر این، گاردین‌ست از پشتیبانی فنی شرکت آمریکایی ائرواسپیس (Aerospace Corporation) برخوردار خواهد شد. بنیاد ملی علوم (National Science Foundation) آمریکا تا سالانه ۲۰۰ میلیون دلار در برخی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند.

منبع spacenews iranhavafaza wikipedia wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=76126
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها