رقابت اسپیس‌ایکس و آمازون آغاز شد!

0 133

دو نمونه‌ اولیه از ماهواره‌های پروژه‌ اینترنت ماهواره‌ای شرکت آمازون پرتاب شدند. ماهواره‌های این شرکت جمعه۱۴مهر در ماموریتی به نام پروتوفلایت از پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال فلوریدا سوار بر ماهواره‌بر اطلس-۵ به مدار زمین پرتاب شدند. دو فضاپیمای اولیه‌ پروژه کویپر به‌ نام‌های کویپرست-۱ و ۲ سامانه‌های مورد نیاز برای استفاده در منظومه ماهواره‌ای نهایی آمازون را آزمایش خواهند کرد.

مرحله‌ فوقانی اطلس-۵ (Atlas V) ماهواره‌های کویپرست-۱ (Kuipersat-1) و ۲ را در مداری به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین تزریق کرد. ماهواره‌ها پس از استقرار پنل‌های خورشیدی و آزمایش سامانه‌ها، اتصال اینترنت را از فضا به آنتن‌های تخت و مربعی روی زمین ارسال و برقرار خواهند کرد.

این اولین‌ بار است که آمازون ماهواره در فضا قرار می‌دهد. آمازون کار تحقیق و توسعه روی پروژه کویپر (Kuiper) را در سال ۲۰۱۸ آغاز و مجوز استقرار و راه‌اندازی منظومه‌ ماهواره‌ای خود را در سال ۲۰۲۰ از کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) دریافت کرد.

مجوز دریافتی آمازون به استقرار منظومه‌ای اولیه متشکل از ۳۲۳۶ ماهواره چراغ سبز می‌دهد و تصریح می‌کند که این شرکت باید دست‌کم نیمی از ماهواره‌ها را تا ژوئیه‌۲۰۲۶ عملیاتی کند. این ماهواره‌ها در نهایت با اینترنت ماهواره‌ای استارلینک (Starlink) شرکت اسپیس‌ایکس و منظومه‌های ماهواره‌ای متعلق به سایر شرکت‌ها رقابت خواهد کرد.

اولین ماهواره‌های آمازون

اغلب ماهواره‌های پروژه کویپر سوار بر سه ماهواره‌بر سنگین به مدار نزدیک زمین پرتاب خواهند شد: ولکان قنطورس (Vulcan Centaur) از ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی (United Launch Alliance)، آریان-۶ (Ariane-6) از شرکت فرانسوی آریان‌اسپیس (Arianespace)‌ و نیوگلن (New Glenn) از شرکت آمریکایی بلواریجین (Blue Origin).

amazon kuiper
پروژه کویپر آمازون

با این‌ حال، هیچ‌ کدام از آن ماهواره‌برها هنوز از روی زمین بلند نشده‌اند. کویپرست-۱ و ۲ قرار بود در اولین پرواز ولکان قنطورس در بهار امسال روانه‌ فضا شوند، اما پرواز ماهواره‌بر به تاخیر افتاد و در نتیجه آمازون در اوت تصمیم گرفت تا ماهواره‌هایش را سوار بر اطلس-۵ به فضا بفرستد.

رو آوردن به اطلس-۵ در واقع دومین تغییر پرتابگر برای اولین گروه از ماهواره‌های پروژه کویپر محسوب می‌شد. در ابتدا قرار بود این ماهواره‌های آزمایشی اواخر سال گذشته با ماهواره RS1 از شرکت آمریکایی ای‌بی‌ال اسپیس سیستمز (ABL Space Systems) پرتاب شوند، اما تاخیرهای متعدد آن شرکت، آمازون را ناگزیر به تغییر پرتابگر کرد.

در مقابل اسپیس‌ایکس به‌ عنوان رقیب آمازون، پرتاب ماهواره‌های استارلینک را از سال‌ها پیش با حامل‌های فالکون-۹ (Falcon-9) خود آغاز کرده است. منظومه‌ استارلینک هم‌اکنون با نزدیک به ۵ هزار ماهواره راه‌اندازی‌ شده و در حال ارائه‌ خدمات اینترنت ماهواره‌ای است. این تعداد در آینده افزایش خواهد یافت. اسپیس‌ایکس مجوز استقرار ۱۲ هزار فضاپیمای استارلینک را در مدار نزدیک زمین به‌ دست آورده و علاوه‌ بر آن، خواستار دریافت مجوز برای پرتاب ۳۰ هزار ماهواره‌ دیگر است.

اطلس-۵ که در این ماموریت از نسخه Atlas-5(501) آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای سوخت مایع است. ماهواره‌بر اطلس-۵ اولین ماموریت خود را در اوت۲۰۰۲ به‌انجام رسانده و با احتساب این عملیات تاکنون ۹۹ بار به فضا پرتاب شده که ۲ مورد از آن‌ها ناموفق بوده است. Atlas-5(501) توسط ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی ساخته شده و می‌تواند ۸۲۵۰ کیلوگرم محموله را به مدار لئو برساند.

منبع zoomit wikipedia skyrocket
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=75921
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها