اروپا به دنبال استفاده از ماهواره‌ها برای توسعه فناوری 5G و 6G

0 866

شرکت بریتانیایی فیلترونیک در حال توسعه فناوری پیشرفته‌ای است که به منظومه‌های ماهواره‌ای این قابلیت‌ را بدهد تا قادر به ارائه خدمات اینترنت پرسرعت پهن‌باند باشند. این شرکت با حمایت آژانس‌های فضایی اروپا و بریتانیا، روی سخت‌افزار ماهواره‌ای کار می‌کند که هدف آن ایجاد ارتباطات سریع و با ظرفیت بالا بین ماهواره‌های ارتباطی در مدار لئو و ایستگاه‌های مخابراتی روی زمین است.

در همین رابطه بخوانید: اینترنت ماهواره‌ای و امکان ورود آن به ایران

برنامه مورد نظر بخشی از تلاش‌های آژانس فضایی اروپا (ESA) برای راه‌اندازی شبکه‌های 5G و 6G در جامعه و صنعت اروپا است. منظومه‌های ماهواره‌ای مدار پایین زمین یک عنصر حیاتی از نسل بعدی شبکه‌های 5G و 6G خواهند بود که زیرساخت‌های ارتباطی روی زمین را تقویت می‌کنند. ماهواره‌های مخابراتی از طریق امواج رادیویی با فناوری‌های مختلف، اتصال‌ها را بین نقاط مختلف زمین برقرار می‌سازند.

اتحادیه اروپا انتظار دارد با اضافه شدن فناوری‌های شرکت بریتانیایی فیلترونیک (Filtronic) به برنامه‌های مخابراتی آینده، فرصت‌های تجاری متعددی در صنعت فضایی ایجاد شود. فناوری شرکت فیلترونیک روی باندهای فرکانس بسیار بالا با طول موج میلی‌متری کار می‌کند که پهنای باند وسیع، نرخ داده بالا و تاخیر کم را در مناطق محلی ارائه می‌دهد. فیلترونیک سابقه قابل توجهی در توسعه محصولات با طول موج میلی متری برای ارتباطات زمینی داشته‌ است.

فناوری 5G

پذیرش فناوری 5G به لطف کاربردهای آن از جمله در حمل و نقل خودکار، اینترنت اشیا و اتوماسیون صنعتی، شتاب قابل توجهی پیدا کرده است. پیش از این نیز شرکت آمریکایی ای‌اس‌تی اسپیس موبایل (AST SpaceMobile)، تحت‌ حمایت AT&T، اولین تماس ماهواره‌ای 5G در آمریکا را به انجام رسانده است.

کارشناسان AT&T این تماس را در منطقه‌ای دور‌افتاده در هاوایی صورت دادند و فرد مقابل در مادرید اسپانیا قرار داشته است. این شرکت جهت انتقال سیگنال تماس به مادرید از ماهواره آزمایشی بلوواکر ۳ (BlueWalker 3) در مدار پایینی زمین و طیف 5G شرکت AT&T بهره برده است.

فناوری 5G
فناوری 5G

فناوری 6G از امواج تراهرتز استفاده می‌کند که طول موج و فرکانس بالاتری نسبت به امواج میلی متری داشته و به همین دلیل می‌تواند پهنای باند بیشتری نسبت به امواج میلی متری مورد استفاده در اینترنت 5G داشته باشد و در نهایت سرعت بسیار بالاتری را ارائه کند. البته امواج تراهرتزی با وجود طول موج و فرکانس بالا، برد بسیار کوتاهی دارند که این خود یک چالش برای توسعه این فناوری محسوب می‌شود.

منبع asdnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=75909
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها