نسل جدید هواپیمای مسافربری مافوق صوت در راه است

0 3,888

جت آزمایشی مافوق صوت XB-1 از آشیانه‌ای در کلرادو آمریکا به بندر هوایی و فضایی موهاوی آمریکا منتقل شده و در آن جا تحت آزمایش‌های زمینی متعددی از جمله آزمایش تاکسی قرار گرفته است. هدف اصلی نشان دادن عملکرد مناسب سامانه XB-1 برای برخاستن، فرود و مانور زمینی ایمن در محیط فرودگاه است. XB-1 همچنین اخیرا گواهینامه صلاحیت پروازی آزمایشی را از اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده دریافت کرد.

در همین رابطه بخوانید: موشک هایپرسونیک چیست و چه انواعی دارد؟

XB-1 یک جت سه موتوره مافوق صوت در مقیاس یک سوم بوده که به عنوان بخشی از توسعه هواپیمای ترابری مافوق صوت بوم اورچر (Boom Overture) طراحی شده است. اگر آزمایش XB-1 به خوبی پیش برود، بوم قصد دارد در سال ۲۰۲۶ بوم اورچر را راه‌اندازی کند.

هواپیمای مافوق صوت بوم اورچر

جت کامپوزیت کربنی XB-1 به طول ۲۲ متر برای پرواز با سرعت ۲.۲ برابر سرعت صوت (حدود ۲۷۰۰ کیلومتر در ساعت) طراحی شده است. اولین پرواز XB-1 که متعلق به استارتاپ آمریکایی بوم تکنولوژی (Boom Technology) بوده بر فراز صحرای موهاوی انجام خواهد شد.

هواپیمای مافوق صوت بوم اورچر
هواپیمای مافوق صوت بوم اورچر

به گفته بوم، این شرکت ۶۰ سال فناوری از جمله کامپوزیت‌های فیبر کربنی و سامانه‌های الکترونیک هوانوردی پیشرفته را برای ایجاد بدنه کامپوزیت کربنی و تیتانیومی XB-1 گرد هم آورده است.

این هواپیمای مافوق صوت یک جفت بال به شکل مثلث دارد که نه تنها به آن اجازه می‌دهد تا به سرعت بالاتر از ۲ ماخ برسد، بلکه امکان برخاستن و فرود ایمن را نیز فراهم می‌کند. XB-1 دارای سه موتور جنرال الکتریک J85 است که نیروی رانش ترکیبی تا ۱۲۳۰۰ پوند را برای جت فراهم می‌کند.

اورچر به طول ۶۱ متر می‌تواند به سرعت ۱.۷ ماخ برسد و بر روی زمین ۲۰ درصد سریع‌تر از هواپیماهای تجاری فعلی و روی آب دو برابر سریع‌ترین هواپیماهای مسافربری کنونی حرکت کند. عدد ماخ، در حقیقت همان نسبت سرعت هواپیما به سرعت صوت محیط است. به گفته بوم، اورچر می‌تواند بین ۶۴ تا ۸۰ مسافر را حمل کند و با سوخت کاملا پایدار هوانوردی کار کند.

به گفته این شرکت، در صورت عملیاتی شدن، هواپیما باید بتواند فاصله بین نیویورک و رم را تنها در ۴ ساعت و ۴۵ دقیقه طی کند؛ این در حالی است که سفر مذکور در حال حاضر حدود ۸ ساعت طول می‌کشد.

منبع space wikipedia asriran
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=75470
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها