اولین ماموریت خورشیدی هند با موفقیت پرتاب شد

1 2,598

ماموریت آدیتیا-ال۱ هند که برای بررسی و رصد خورشید طراحی شده است، سوار بر حامل فضایی PSLV-XL در ۱۱شهریور از مرکز فضایی ساتیش داوان با موفقیت پرتاب شد. این ماموریت می‌خواهد خورشید و اثر آن بر محیط پیرامون زمین و دیگر سیاره ها را بررسی کند.

این فضاپیما با طی مسافتی معادل تقریبا ۱.۵ میلیون کیلومتر در حدود ۱۲۵ روز دیگر (معادل بالغ بر چهار ماه) به مقصد خود در یکی از نقاط لاگرانژی میان زمین و خورشید می‌رسد. سامانه گرانشی هر دو جرم بزرگ مانند زمین و خورشید دارای پنج نقطه لاگرانژی است که نیروی جاذبه این دو جرم یکدیگر را در آن نقاط خنثی می‌کنند.

در همین رابطه بخوانید: اولین تصاویر ارسالی ماه‌نشین تاریخ‌ساز هند منتشر شد+عکس

البته فضاپیمای آدیتیا-ال۱ (Aditya-L1) ابتدا به‌ مدت ۱۶ روز در مدار زمین باقی می‌ماند و پنج مانور را پشت‌ سر می‌گذارد تا سرعت لازم برای حرکت به‌ سمت مقصد اصلی خود را پیدا کند. در ادامه در روز صد و دهم ماموریت، فضاپیمای هند مانور ورود به مدار نقطه لاگرانژی L1 را انجام می‌دهد.

اجزای ماموریت Aditya-L1 هند

سازمان فضایی هند (ISRO) هفت قطعه یا محموله را روی Aditya-L1 نصب کرده است. از این میان، چهار محموله به‌ عنوان حسگر و سه محموله به‌ عنوان آزمایشگاه محلی عمل می‌کنند.

اجزای ماموریت Aditya-L1 هند
ماموریت Aditya-L1 هند

از جمله تجهیزات این ماموریت می‌توان به تاج‌نگار (Coronagraph) خورشیدی، وسیله‌ای برای تصویربرداری فرابنفش از خورشید، یک طیف‌سنج پرتو ایکس، تحلیل‌گر ذره‌های طوفان‌های خورشیدی، تحلیل‌گر پلاسما و مغناطیس‌سنج سه‌محوره دیجیتال با قدرت تفکیک مکانی بالا اشاره کرد.

ابزارهای این ماموریت سه بخش اساسی خورشید، فوتوسفر (Photosphere)، فام‌سپهر (Chromosphere) و تاج خورشید را بررسی می‌کنند. سه آزمایشگاه موجود در این فضاپیما نیز برای بررسی محیط نقطه لاگرانژی L1 استفاده می‌شوند.

گفتنی است که سازمان فضایی اروپا (ESA) در ماموریت Aditya-L1 به ISRO کمک خواهد کرد. این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرده است که در زمینه ردیابی، ارسال فرمان‌ها و دریافت اطلاعات به کمک همتایان هندی خود می‌رود تا در انجام این ماموریت به آن‌ها یاری برساند.

اروپایی‌ها با ماهواره‌های بزرگی که در استرالیا، اسپانیا و آرژانتین دارند، به ISRO کمک می‌کنند تا ارتباط خود را با Aditya-L1 حفظ کند.

ماهواره‌بر چهار مرحله‌ای PSLV-XL که ISRO آن را ساخته است، ۴۴ متر طول دارد. وزن نسخه‌های مختلف PSLV از ۲۳۰ تا ۳۲۰ تن متغیر است. همچنین قطر مراحل اول و دوم آن ۲.۸ متر بوده و مراحل سوم و چهارم نیز به ترتیب ۲ متر و ۱.۳ متر قطر دارند.

PSLV که مراحل آن از هر دو نوع سوخت مایع و جامد بهره می‌برند، اولین بار در سال ۱۹۹۳ به فضا پرتاب شد و با احتساب این عملیات تاکنون ۵۹ ماموریت را پشت‌ سر گذاشته که در ۳ مورد با شکست مواجه شده است. ماهواره‌بر مذکور قادر به حمل ۳۸۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو بوده و هر بار پرتاب آن بین ۱۸ تا ۲۸ میلیون دلار هزینه دربردارد.

منبع digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=75428
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اسپاش‌نورد
اسپاش‌نورد
7 ماه قبل

کشور ما هم نباید از کاروان فضایی یا اسپاشی جهان جا بماند.
پژوهش‌های جهانی دراین‌باره به تندی در حال پیشرفت است.