اولین تصاویر ارسالی ماه‌نشین تاریخ‌ساز هند منتشر شد+عکس

13 23,882

فضاپیمای چاندرایان-۳ هند ۲۳اوت با موفقیت در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود آمد و اولین تصاویر خود از این منطقه را ارسال کرد. بدین ترتیب چاندرایان-۳ اولین کاوشگری به شمار می‌آید که در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود آمده است. همچنین هند اکنون چهارمین کشوری محسوب می‌شود که پس از ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی سابق و چین بر روی ماه فرود آمده است.

در همین رابطه بخوانید: همه چیز درباره ماه، تنها قمر زمین

سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) اولین تصاویر ثبت‌شده توسط چاندرایان-۳ را حدود چهار ساعت پس از پایان فرود نرم آن به اشتراک گذاشت.

این ماموریت شامل یک فرودگر به نام ویکرام (Vikram) است که یک ماه‌نورد کوچک به نام پراگیان (Pragyan) را حمل می‌کند. به زودی پراگیان (در زبان سانسکریت به معنای خِرد) از فرودگر ویکرام فضاپیمای چاندرایان-۳ خارج می‌شود. این دو ربات یک روز قمری یعنی حدود ۱۴ روز زمینی با هدف جمع‌آوری داده‌های علمی در مورد ترکیب ماه به کاوش خواهند پرداخت. فرودگر ویکرام مجهز به تجهیزاتی برای کاوش در خاک ماه برای ثبت دمای آن است و همچنین با کمک یک لرزه‌سنج، داده‌های لرزه‌ای ماه را ثبت می‌کند.

قطب جنوب ماه منطقه‌ای عمدتا ناشناخته و مورد توجه دانشمندان است. تصور می‌شود که این منطقه دارای مقادیر زیادی یخ‌آب است که در صورت دسترسی به آن‌ها، می‌توان برای سوخت حامل‌ فضایی و پشتیبانی حیات برای ماموریت‌های سرنشین‌دار آتی آن‌ها را استخراج کرد.

کاوش‌های قمری

اولین تلاش هند برای فرود روی ماه، در سپتامبر۲۰۱۹، با شکست مواجه شد و فضاپیمای چاندرایان-۲ به دلیل یک نقص نرم‌افزاری به ماه برخورد کرد. چاندرایان-۳ بودجه‌ای در حدود ۷۲ میلیون دلار داشته است.

اولین تصاویر ماه‌نشین هند
اولین تصاویر ماه‌نشین هند

این موفقیت هند تنها سه روز پس از شکست روسیه در ماموریت لونا-۲۵ (Luna-25)، اولین تلاش این کشور برای قرار دادن یک فضاپیما بر روی سطح ماه در ۴۷ سال گذشته اتفاق افتاده است.

منبع isna isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=75241
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
13 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مرتضی
مرتضی
8 ماه قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

دو ماه طول نمی کشه که ایران اعلام می‌کنه« ما پنجمین کشور ماه نشین در ماه هستیم».

منو تو
منو تو
8 ماه قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

مردمش در فقر و کثافت غوطه میخورن ولی فضا پیما میفرسته ماه میخواد اونجا هم زمین داشته باشه تا گاو پرورش بده و پرستششون کنه و از پشکل گاو غذا درست کنه

موسی
موسی
8 ماه قبل

اگه این تصویره که خاک بر سر ما با اعتماد به مطالب شر و ور علمی

جعفر
جعفر
8 ماه قبل

هند در کره ماه به دنبال آب
ما پیگیر خشک شدن دریاچه ارومیه
هند در کره ماه
ما هنوز غرق در گرد و خاک
هند با جمعیت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون جمعیت در آرامش اقتصادی… ما با ۸۰ میلیون جمعیت و سرکشی قیمت مرغ… نان… بنزین و و و و و وو چی بودیم چه شدیم

محمد
محمد
8 ماه قبل

به این میگن پیشرفت علمی نه ساخت وانت آریسان و پراید

رضا
رضا
8 ماه قبل

اره ماهم باور کردیم،،این عکسو به یه بچه هم نشون بدی میفهمه ساختگیه

هانی
هانی
8 ماه قبل

این احتمالا دروغه پس ستاره ها کو اصلا زمین ماهش کاملا فیکه

احمد
احمد
8 ماه قبل

یکی بیاد بگه الان این تصویر چیو نشون میده

مریم
مریم
8 ماه قبل

خیلی مضحک و مسخره س ماه یک چهارم زمین قطر دارد بعد تو عکس قوص و گردی کامل معلومه انگار ماه اندازه به توپ با قطر یک کیلومتره (بیشتر از این هم خودتون و هم جامعه رو سرکار نزارین جنس ماه از پلاسماس اصلا نمیشه روی ماه فرود اومد)