بیشتر ستارگان تا ۲۰ سال دیگر ناپدید می‌شوند!

0 277

دانشمندان معتقدند با نرخ فعلی افزایش روشنایی آسمان شب، تا ۲۰ سال دیگر تنها پرنورترین ستارگان قابل مشاهده خواهند بود. آن‌ها دریافته‌اند آلودگی نوری هر ساله آسمان شب را ۱۰ درصد روشن‌تر می‌کند که این اتفاق در نهایت باعث می‌شود اغلب صورت های فلکی بزرگ تا ۲۰ سال دیگر غیر قابل‌ تشخیص باشند.

اخترشناسان در سال ۲۰۱۶ اعلام کرده بودند که کهکشان راه شیری دیگر برای یک‌ سوم جمعیت دنیا قابل مشاهده نیست و شرایط از آن زمان تا کنون بسیار بدتر شده است. نتایج مطالعات کریستوفر کیبا (Christopher Kyba)، فیزیکدان مرکز علوم زمین آلمان (German Centre for Geosciences)، نشان می‌دهد کودکی که امروز متولد می‌شود و ۲۵۰ ستاره را در آسمان می‌بینید، وقتی به ۱۸ سالگی برسد، تنها می‌تواند حدود ۱۰۰ ستاره را ببیند.

تاثیرات آلودگی نوری

پژوهشگران دریافته‌اند افزایش استفاده از LED و سایر شکل‌های نورپردازی با سرعتی چشمگیر باعث روشن‌تر شدن شب‌ها شده است. آن‌ها معتقدند بخش زیادی از مردم نسبت به مشکلات آلودگی نوری آگاهی ندارند. علاوه بر مشکلات نجومی و فرهنگی، این آلودگی بر بوم‌سازگان‌ها هم اثر قابل‌توجهی می‌گذارد.

تاثیر آلودگی نوری
سطوح مختلف آلودگی نوری

لاک‌پشت‌های دریایی و پرندگان مهاجر توسط نور ماه هدایت می‌شوند، اما آلودگی نوری آن‌ها را گمراه می‌کند. همچنین حشره‌ها که منبع مهمی برای تغذیه پرندگان و دیگر جانوران به شمار می‌آیند، جذب نورهای مصنوعی می‌شوند و در اثر برخورد با این منابع نوری می‌میرند.

منبع digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=73766
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها