کشف شهاب‌سنگی که قدمتش به زمان پیدایش منظومه شمسی بازمی‌گردد!

0 203

پژوهشگران تایید کردند شهاب‌سنگی که مدتی پیش روی سقف خانه‌ای در منطقه هاپوِل (Hopewell) آمریکا سقوط کرد، یک شهاب‌سنگ باستانی نادر با قدمت ۴٫۶ میلیارد سال بوده و از ابتدای تشکیل منظومه‌ شمسی وجود داشته است. این شهاب‌سنگ ۹۰۰ گرمی دارای ابعاد ۱۵ در ۱۰ سانتی‌متر است.

به گفته محققان کالج نیوجرسی (The College of New Jersey) آمریکا، در نگاه اول مشخص بود که این سنگ از نوع کندریت (Chondrite) غیرفلزی است. بیشتر کندریت‌های یافت‌شده تا‌ به‌ امروز در جنوبگان کشف شده‌اند و به‌ ندرت چنین سنگی در نواحی پرجمعیت سقوط می‌کند. کندریت‌ها سنگ‌هایی باستانی هستند که ۸۵ درصد از شهاب‌سنگ‌های موجود روی زمین را تشکیل می‌دهند.

در همین رابطه بخوانید: شهاب سنگ چیست و چگونه می‌توان آن را تشخیص داد؟

شهاب‌سنگ نیوجرسی

لایه‌ بالایی شهاب‌سنگ مذکور پوسته‌ای تیره به ضخامت چند میلی‌متر دارد که در اثر سوختن جزئی در جو زمین به این رنگ در آمده است. پژوهشگران با استفاده از ذره‌بین دستی مخصوص مشاهده‌ دقیق سنگ‌ها دریافته‌اند موادمعدنی شهاب‌سنگ رنگ آبی و خاکستری دارد و مقداری کمی از فلزات دیگر در آن مخلوط شده است.

شهاب‌سنگ نیوجرسی
شهاب‌سنگ تیتوس‌ویل نیوجرسی

محققان با قرار دادن شهاب‌سنگ در داخل محفظه‌ بزرگ میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM)، بافت و ترکیب آن را مطالعه کردند. براساس برآوردهای اولیه، شهاب‌سنگ نیوجرسی کندریتی از نوع LL-6 است که در‌مقایسه‌ با سایر اعضای خانواده‌ خود، آهن کمتری دارد و دست‌کم از ۳۰ تا ۴۰ درصد رایج‌ترین سنگ‌های روی زمین مانند سنگ لوح یا گرانیت، چگال‌تر است.

دانشمندان معتقدند سنگ فضایی مذکور حتی پیش از آنکه به جو زمین نفوذ کند، با قرار گرفتن در معرض گرمای شدید فضای بیرونی، آن‌قدر دچار تغییر در ساختار و ترکیب خود شده بود که به‌ سختی می‌شد تک‌تک ذرات یا کندرول‌های (Chondrule) تشکیل‌دهنده‌ شهاب‌سنگ را تشخیص داد.

منبع zoomit
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=73505
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها