نابودی کامل بزرگترین ناوگان هواپیمابر جهان با موشک‌های هایپرسونیک

15 15,797

محققان چینی در نبردی شبیه‌سازی‌شده و با استفاده از موشک‌های هایپرسونیک توانستند ناو هواپیمابر نیروی دریایی ایالات متحده و ناوگان آن را از بین ببرند. آن‌ها با استفاده از نرم‌افزار شبیه‌سازی مورد استفاده ارتش چین با شلیک ۲۴ موشک هایپرسونیک ضدکشتی، بزرگترین ناو هواپیمابر جهان به نام جرالد آر. فورد (Gerald R. Ford) و کشتی‌های همراهش را به طور کامل نابود کردند.

این نبردها بیش از ۲۰ بار شبیه‌سازی‌ شد و طی آن کشتی‌های آمریکایی پس از نزدیک شدن به جزیره‌ای تحت مالکیت چین در دریای جنوبی این کشور با وجود هشدارهای مکرر مورد حمله قرار گرفتند. پژوهشگران به رهبری کائو هونگ‌سونگ (Cao Hongsong) از دانشگاه شمالی چین (NUC) اظهار داشتند تقریبا تمام کشتی‌های ایالات متحده در اثر این حمله متلاشی و در نهایت غرق شدند.

به گفته محققان، این ناوگان را نمی‌توان توسط سایر تسلیحات رایج نابود کرد، اما شبیه‌سازی‌ها نشان داد با استفاده از تعداد نسبتا کمی موشک‌های هایپرسونیک تمام آن‌ها از بین رفتند. این تیم در شبیه‌سازی‌های خود از دو مدل موشک هایپرسونیک ضدکشتی با عملکردهای بسیار متفاوت بهره گرفت که برخی از آن‌ها از فواصل دور مانند صحرای گُبی (Gobi) پرتاب شدند.

پژوهشگران در راهبرد خود که یک حمله سه مرحله‌ای پیچیده به منظور فریب و غلبه بر سامانه‌های دفاعی نیرومند ناوگان آمریکایی بود، توانستند عملیاتشان را با موفقیت به سرانجام برسانند. در این شبیه‌سازی، ناوگان ایالات متحده متشکل از شش کشتی می‌شد که با توجه به قدرت بالا و فناوری پیشرفته‌شان انتخاب شده بودند.

در همین رابطه بخوانید: دانشمندان قدرت تسلیحات هایپرسونیک را به میزان قابل توجهی افزایش دادند

موشک هایپرسونیک

تیم تحقیقاتی در واقع بهترین ناوهای نیروی دریایی ایالات متحده را برگزیده بودند که شامل ناو هواپیمابر Gerald R. Ford (CVN-78) به همراه یک رزم‌ناو کلاس San Jacinto (CG-56) و چهار ناوشکن Truxtun (DDG-103) می‌شدند.

ناو کلاس فورد از فناوری‌های پیشرفته و طراحی خاصی برخوردار است. از ویژگی‌های این ناو می‌توان به سامانه پرتاب الکترومغناطیسی پیشرفته و سامانه‌های راداری و جنگ الکترونیک مدرن اشاره کرد که فورد را قادر به شناسایی تهدید‌های وارده می‌کنند. به علاوه، این ناو از چندین لایه دفاعی و سامانه‌های حفاظتی به منظور کاهش تاثیر حملات موشکی و کاستن از قدرت آتش دشمن برخوردار است.

رزم‌ناوها و ناوشکن‌ها نیز مجهز به تسلیحات پیشرفته و تدابیر دفاعی شامل سامانه‌های راداری بودند که ضمن شناسایی تهدیدهای وارده، می‌توانستند همزمان چند هدف را ردیابی کنند.

گروه چینی محدودیت‌هایی را در شبیه‌سازی برای ارتش خود اعمال کرده بود که از آن جمله می‌توان عدم دسترسی به داده‌های ماهواره‌‌ای و استفاده از تعداد محدودی موشک هایپرسونیک را نام برد. بنابر اظهارات هونگ‌سونگ، آن‌ها این اصل را برای خود در نظر گرفته بودند که با دشمن نرم و با خود سختگیر باشند.

استفاده از دو مدل موشک در شبیه‌سازی

تیم تحقیقاتی از دو مدل موشک ضدکشتی مورد استفاده در شبیه‌سازی استفاده کردند که قادرند در ارتفاع‌های بالا پرواز کرده و به سرعت ۱۱ ماخ برسند و می‌توانند یک ناو بزرگ را غرق کنند. برد عملیاتی یکی از آن‌ها ۲ هزار کیلومتر با ۸۰ درصد احتمال اصابت به هدف و مدل دیگر دارای برد عملیاتی معادل دو برابر موشک اول و احتمال موفقیت ۹۰ درصدی است.

تیم تحقیقاتی اظهار داشتند استفاده از موشک‌های با دقت کمتر و در نتیجه ارزان‌تر برای مراحل مشخصی از حمله، کارآیی عملیات را به حداکثر می‌رساند. برای مثال، می‌توان از این موشک‌ها برای فریب سامانه موشکی SM-3 ناوگان آمریکایی یا نابودی کشتی‌های باقی مانده پس از حمله استفاده کرد.

ارتش چین در طول این شبیه‌سازی از شبکه نظارتی دریایی خود بهره گرفت تا پیش از شلیک همزمان هشت موشک با دقت کمتر، از مناطق جنوبی و مرکزی این کشور به سوی ناوگان آمریکایی، آن‌ها را شناسایی کند. با وجود رهگیری برخی از این موشک‌ها، این حمله موجب شد تا مهمات SM-3 ناوگان ایالات متحده به اتمام برسد. سپس نیروهای نظامی چین هشت موشک هایپرسونیک با دقت بالاتر را از نواحی شمالی و غربی شلیک کردند که چهار فروند از آن‌ها ناو هواپیمابر و موشک‌های دیگر ناوشکن‌ها را هدف قرار دادند.

در همین رابطه بخوانید: آمریکا سامانه رهگیری و نابودی موشک‌های هایپرسونیک می‌سازد

موشک هایپرسونیک
سامانه رهگیر موشک هایپرسونیک

پس از حمله، چهار کشتی از این ناوگان از بین نرفتند که بیشترین تعداد کشتی‌های باقی مانده مربوط به ناوشکن‌ها بود. دلیل چنین امری آن است که ناوشکن‌ها مجهز به نرم‌ترین تسلیحات دفاعی هستند و چنین تسلیحاتی به ویژه برای دفاع در مقابل حملات موشکی طراحی شده‌اند. در این میان، سامانه‌های جنگ الکترونیک نقش مهمی در مختل کردن سیگنال‌های راداری دشمن دارند. این روش و برخی روش‌های دیگر در انجام صحیح عملیات موشکی مشکل ایجاد می‌کند.

بعد از اینکه وضعیت و محل اهداف باقی‌مانده مشخص شد، ارتش چین عملیات «پاکسازی نهایی» را به وسیله شش موشک از موشک‌های هایپرسونیک با دقت کمتر از پایگاه‌های جنوبی این کشور به انجام رساند. پژوهشگران بعد از انجام ۲۰ شبیه‌سازی برای در نظر گرفتن مشکلات مختلفی که ممکن است در طول حمله رخ دهد، اعلام کردند این حمله سه مرحله‌ای به طور متوسط ۵.۶ از ۶ کشتی ناوگان آمریکایی را از بین برد.

بنابر اظهارات برخی کارشناسان نظامی، اطلاعات مربوط به عملکرد تسلیحات در این شبیه‌سازی‌ها قابل اعتماد به نظر می‌رسد، این در حالی است که نمی‌توان صحت اطلاعات مورد استفاده در شبیه‌سازی‌ها را به صورت مستقل تایید کرد.

به گفته متخصصان، دقت داده‌هایی که در شبیه‌سازی از آن‌ها استفاده می‌شود، در ارزیابی انجام عملیات‌ها در شرایط واقعی اهمیت زیادی دارد. اگر اطلاعات موشک‌های هایپرسونیک این شبیه‌سازی دور از واقعیت باشد، ممکن است بر کیفیت شبیه‌سازی اثر گذاشته و نتیجه‌گیری صحیحی را به همراه نداشته باشد.

با وجود همه این‌ها، برخی متخصصان هشدار می‌دهند عملکرد حقیقی این موشک‌ها ممکن است به دلایل مختلف مانند شرایط جغرافیایی هر منطقه، وضعیت آب و هوا و عوامل غیرقابل پیش‌بینی دیگر متفاوت باشد. از این رو می‌بایست با احتیاط و به شکلی واقع‌بینانه به این شبیه‌سازی‌ها نگاه کرد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=73667
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
15 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Tyrant
Tyrant
6 ماه قبل

جنگ دو تا پا داردنظامی و اقتصادی
پای اقتصادی ما چوبی و شکننده ست
شوروی با موشک از بین نرفت ، با فساد اقتصادی از بین رفت

حسین
حسین
6 ماه قبل

با اطلاعات کم در مورد قدرت نظامی کشور آمریکا نظر دهی نکنید لطفاً …آمریکا اگر بخواد جایی رو با خاک یکسان کنه در طول یک قرن بصورت بسیار آهسته و بدون شلیک حتی یک گلوله .. ویرانی رو اون جا براه میندازه .. اصلا احتیاجی ب نیروی نظامی نیست … شما فکر میکنید با این وضعیت که دارن دنیا رو کنترل و مدیریت میکنن سران کشورها ‌‌.. تا چند مدتی دیگه ایران و افغانستان و عراق و لبنان و فلسطین و یمن و جیپوتی و لیبی و مصر و عربستان و ده ها کشور عقب مانده ای دیگه میتونن دوام بیارن .. ب نیم قرن نمیکشن فلج اقتصادی میشن و محتاج و نیازمند به کشورهای قوی …

لفتعلی
لفتعلی
6 ماه قبل
پاسخ به  حسین

هههههههه

Mst
Mst
7 ماه قبل

اون ادمی احمقه‌که تصورکنه چین و روس میتونه نگاهی چپی به ناو هواپیمابر امریکا بندازه امریکا برزگتری ناقض حقوق بشر هست چه‌جنایت های جنگی که نکرده

علی
علی
7 ماه قبل

ترسوها برن سوراخ موش عمو آمریکا لیبرال ها توسط خیلی از کشورها به چالش کشیده خواهند شد الان چین بعد هند و روسیه و…..

مصطفی
مصطفی
7 ماه قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

وقتی هدفت کوچک باشه همینه متمرکز میشی رو ناو !!! در حالیکه هدف آزاد سازی سه چهارم از جهان از دست دو کشوره …

شروین
شروین
10 ماه قبل

جالبه بعضی ها چقدر کافر شدن کمونیست گداها

محمد
محمد
10 ماه قبل

در عالم خیال و در کارتون سازی می توان آمریکا قدرت اول نظامی جهان را شکست داد زهی خیال باطل

احمد
احمد
9 ماه قبل
پاسخ به  محمد

یه جوری میگی قدرت اول نظامی؟
برو داداش یکم مغزت کار بنداز،این حرفا واسه مغز پوک هایی مثه خودته.

محسن
محسن
8 ماه قبل
پاسخ به  محمد

قدرت نظامی اول ؟؟؟؟
آمریکا بجز جنگ جهانی اول که داشت گردن به گردن با ژاپن می‌جنگید و چیزی نمونده بود که ژاپن پیروز بشه ،آمریکا بعد از اون با چند تا قدرت 1تا10دنیا جنگیده ؟؟؟؟آمریکا به هرجایی که حمله کرده بجز ویرانی چیزی برای اون کشور نداشته تازه در آخر خودشم مجبور شده از باتلاقی که برای خودش درست کرده فرار کنه .مثل جنگ ویتنام که با کلی سلاح رفتن ویتنام رو نابود کردن و در آخر از یه مشت جنگلی تیر و کمون بدست شکست خورد .سربازاش طوری روانی شده بودن که تا همین اواخر برای کشورشون یه معضل جدی بودن .ویتنام یک نمونه بود .جنگ خلیج فارس .جنگ اسپانیا .جنگ خلیج خوک ها .جنگ مکزیک .جنگ اوکراین که هرچی دارن گذاشتن اما دارن از روسیه شکست میخورن .منظور من طرفداری از روسیه یا چین نیست .روسیه هم یک کثافتی مثل همین آمریکاست ،منظورم اینه که خود تحقیر نباشید و حامی کشورتون .ما مشکلات خیلی خیلی زیادی از لحاظ اقتصادی در مملکت خودمون داریم ولی در امور نظامی واقعا جزو بهترین های دنیا هستیم .لطفاً میهن پرست باشید.

محمد
محمد
7 ماه قبل
پاسخ به  محسن

استاد به نظر تو قدرت نظامی اول کدام کشور است سواد نظامی داری اگه نداری برو مطالعه کن

امیر
امیر
10 ماه قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

جدیدن کمونیست شدید و چرت و پرت می نویسید

حسن اباذرپور
حسن اباذرپور
10 ماه قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

ما بدبختا نه چین رفتیم نه آمریکا اما ظاهرا آمریکا در حال از دست دادن برتری خود در جهان است البته بنده خدایش چین را بیشتر از آمریکا دوست دارم چون دیکتاتور پسندم و دیکتاتور دوست شما را نمی دانم والبته نظر شما هم برایم واقعا مهم نیست چقدر متواضعم من 😂😂🙏🙏🌷🌷🤔🤔🙄🙄

Ali
Ali
10 ماه قبل

منم دیکتاتور دوستم تو چقد منی🤣🤣🤣
به عقیده من دیکتاتورا کمتر دروغ میگن و مرد عملن
رو هیتلر خیلی حساسم🤨🤨🤨
ریپلای نکنید روم که هولوکاست میبرمتون

حسن
حسن
9 ماه قبل
پاسخ به  Ali

ریپلاری!