حقایقی جالب از جشن کریسمس در فضا

0 363

کریسمس جشنی است که به‌ منظور گرامیداشت زادروز عیسی مسیح (ع) در آیین مسیحیت، بیش از ۲ میلیارد نفر در جهان آن را جشن می‌گیرند؛ حتی فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی! فضانوردان طی سفرهای فضایی نه‌ تنها به انجام آزمایش‌های علمی می‌پردازند، بلکه مثل افراد روی زمین، وقتی را برای تفریح و برگزاری جشن‌های خاص اختصاص می‌دهند.

در این مطلب قصد داریم به برخی اتفاقات جالبی که فضانوردان در کریسمس در فضا تجربه کرده‌اند، بپردازیم.

هدیه‌های فضایی کریسمس!

افراد در روز کریسمس از جانب عزیزان خود هدایایی را دریافت می‌کنند. در طول کریسمس سال ۲۰۱۰، خدمه بخش آمریکایی ایستگاه هنگامی که از خواب بیدار شدند با هدایایی که در اطرافشان قرار داشت، مواجه شدند. هیچ‌ یک از سرنشینان، این هدایا را با خود نیاورده بودند!

بسته‌های هدیه در زمین آماده شده و خانواده هر فضانورد هدایا و پیام‌هایی را در جعبه گذاشته بودند. سپس هدایا طی یک ماموریت به این ایستگاه پرتاب شده بودند تا فضانوردان در روز کریسمس شگفت‌زده شوند.

در همین رابطه بخوانید: ۱۳ واقعیت جالب در مورد ایستگاه فضایی بین‌المللی

بابا نوئل کریسمس فضا

پخت کلوچه در فضا

شاید انتظار نداشته باشید کلوچه‌های شکری در فضا به‌ خوبی زمین تهیه شوند، اما پس از آماده‌ شدن آن‌ها، شگفت‌زده خواهید شد. در دسامبر۲۰۱۹، فضانوردان در ایستگاه فضایی آزمایشی بر همین اساس انجام دادند و کلوچه‌های شکلاتی تهیه کردند.

خمیر این کلوچه و اجاق گاز مخصوص ایستگاه فضایی، در نوامبر۲۰۱۹ به‌ وسیله فضاپیمای سیگنوس (Cygnus) به فضا فرستاده شده بودند و پس از پخت موفقیت‌آمیز، به زمین فرستاده شدند.

کلوچه فضا

دیدن خانه زمینی‌ها از فضا

۲۶۸۳ لامپ LED کریسمسی لازم است تا خانه شما از فضا قابل رویت باشد. اگر فیلم کریسمسی عرشه سالن‌ها (Deck the Halls) را دیده باشید، با این موضوع آشنا هستید. در این فیلم، شخصیت دویتو (DeVito) سعی می‌کند با یک لامپ بزرگ کریسمس، خانه‌اش را از فضا نمایان کند. نمایشنامه این فیلم، الهام‌بخش محققان دانشگاه لستر (University of Leicester) انگلستان شد و آن‌ها تصمیم گرفتند تا دریابند دقیقا به چه تعداد لامپ برای دیده‌شدن یک خانه از فضا نیاز است.

محققان پس از آزمایش‌ها دریافتند اگر فردی بدون در نظر گرفتن هیچ‌ گونه آلودگی نوری، با ۲۶۸۳ لامپ LED خانه خود را تزیین کنند، ممکن است خانه‌اش از ایستگاه فضایی قابل رویت باشد.

در همین رابطه بخوانید: جشن روز شکرگزاری در ایستگاه فضایی بین‌المللی+فیلم

دیدن خانه زمینی‌ها از فضا

روز کریسمس در فضا

اولین فضانوردانی که روز کریسمس را در فضا گذراندند، خدمه ماموریت آپولو-۸ (Apollo-8) ناسا بودند. آپولو-۸ دومین ماموریت پرواز فضایی انسان در برنامه فضایی آپولو بود که ۲۱دسامبر۱۹۶۸ پرتاب شد و به‌ عنوان اولین فضاپیمای تاریخ، مدار زمین را به‌ سوی ماه ترک کرد؛ در مدار آن چرخید و به‌ سلامت بر روی زمین نشست. درباره ماموریت تاریخی آپولو ۱۱ و حقایق شگفت‌انگیز آن چه می‌دانید؟

فرانک بورمن (Frank Borman)، جیم لوول (Jim Lovell) و بیل اندرس (Bill Anders) فضانوردان این ماموریت بودند که در ۲۷دسامبر۱۹۶۸ با موفقیت به زمین بازگشتند.

روز کریسمس در فضا
خدمه آپولو-۸

درخت کریسمس فضایی

اولین درخت کریسمس در فضا از قوطی ساخته شده است. این کار توسط خدمه ایستگاه فضایی اسکای‌لب (Skylab) ناسا که ۲۵دسامبر۱۹۷۳ را در فضا سپری می‌کردند، برای اولین بار با موفقیت انجام شد. در طول تعطیلات کریسمس، خدمه این ایستگاه متوجه شدند تعداد زیادی قوطی غذای خالی دارند که می‌توانند با آن‌ها یک کار جالب انجام دهند و به‌ همین‌ منظور شروع به ساخت درخت کریسمس کردند.

درخت کریسمس فضایی

رمز بابا نوئل!

در اواسط دهه ۲۰۱۰، زنی ادعا کرد که در مقطعی از دهه ۷۰ برای ناسا کار کرده است و داستان عجیبی برای گفتن دارد. به گفته او، یوفوها (UFOs) در آن زمان برای ناسا یک کمیت شناخته شده بودند. حتی عکس‌هایی از بشقاب پرنده‌ها وجود داشت که بخش عکاسی باید قبل از انتشار عمومی عکس‌ها، آن‌ها را حذف می‌کرد.

او همچنین ادعا کرد گزارشی را از یکی از ماموریت‌های ماه شنیده است که در آن، خدمه هواپیمای بیگانه‌ای را دیدند و نام رمز داده‌شده به این مسافران «بابا نوئل» بوده است.

مشخص نیست که چرا این اسم رمز داده شده و شخص مدعی نیز بازه زمانی خاصی درباره ادعایش فاش نکرده است، اما احتمالا این اتفاق در حدود دسامبر رخ داده است. در حال حاضر، مشخص شده که در طول دهه ۷۰، ماموریت‌های زیادی به ماه انجام شده است و تعداد زیادی از آن‌ها در اواخر سال بوده‌اند. مثلا ماموریت آپولو-۱۷ در ۷دسامبر۱۹۷۲ انجام شد.

با این حال، شانس درست بودن این ادعاها ناچیز است. اگرچه ناسا در دهه ۷۰ با شرکتی که زن ادعا می‌کرد در آن کار می‌کند قرارداد بست، اما آن‌ها فقط خدمات پشتیبانی مهندسی و عملیاتی ارائه می‌کردند. بنابراین، نه آن زن و نه شرکتی که او در آن کار می‌کرد به یک لابراتوار عکس یا یک جلسه توجیهی ماموریت نزدیک نبوده‌اند.

اولین آهنگی که از فضا شنیده شد

جینگل بلز (Jingle bells) یکی از معروف‌ترین آهنگ‌های کریسمس است که افراد در هنگام جشن کریسمس پخش می‌کنند. این آهنگ اولین قطعه موسیقی بود که در فضا پخش شد. در طول ماموریت جمینای-۶آ (Gemini-6A) ناسا خدمه فکر کردند که با این کار و از اتاق کنترل ماموریت کمی سرگرم خواهند شد.

در همین رابطه بخوانید: ساخت اولین فیلم سینمایی در ایستگاه فضایی بین‌المللی

جینگل بلز جمینای
فضاپیمای جمینای در مدار

۱۶دسامبر۱۹۶۵ توماس استافورد (Thomas Stafford) یک انتقال رادیویی انجام می‌دهد و می‌گوید: «ما یک شی می‌بینیم و آن شبیه ماهواره‌ای است که از شمال به جنوب می‌رود و احتمالا در مدار قطبی خیلی پایین است.» در آن لحظه، صدای ساز دهنی کوچک، همراه با زنگوله‌های کوچک شنیده می‌شد و آن‌ها در حال نواختن این آهنگ معروف بودند. والی شیرا (Wally Schirra) در حالی که استافورد زنگوله‌ها را به صدا در می‌آورد ساز دهنی می‌نواخت.

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=71842
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها