ماموریت بازگردانی نمونه از مریخ را ببینید+ویدئو

1 3,711

ناسا یک انیمیشن سینمایی منتشر کرده است که برخی از لحظات مهم ماموریت بازگردانی نمونه مریخی (MSR) را نشان می‌دهد. این ماموریت بدون سرنشین شامل فضاپیماهای متعددی است که سال ۲۰۳۳ پرتاب خواهند شد. نمونه‌هایی که مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا جمع‌آوری می‌کند، در ماموریت MSR به زمین آورده می‌شوند تا در آزمایشگاه‌های پیشرفته تجزیه‌ و تحلیل شوند.

در همین رابطه بخوانید: خورشیدگرفتگی در مریخ چگونه است؟+ویدئو

به گفته‌ ناسا ماموریت بازگردانی نمونه از مریخ که با همکاری آژانس فضایی اروپا (ESA) توسعه می‌یابد، با توجه به نیاز برای رساندن ایمن نمونه‌ها به زمین، یکی از حساس‌ترین کارزارهای علمی بوده که انجام می‌شود. دانشمندان بر این باورند که مطالعه‌ دقیق این مواد به آن‌ها کمک می‌کند تا وجود حیات میکروبی در گذشته‌های دور سیاره مریخ را بهتر بررسی کنند. اگر چنین باشد، این تحقیقات می‌تواند سرنخ‌هایی در مورد روند توسعه‌ حیات در سیاره‌ زمین هم ارائه دهد.

نمونه مریخی

آوردن نمونه‌های مریخ برای مطالعه در آزمایشگاه‌های زمینی، طی چندین مرحله با فضاپیماهای متعدد و به شیوه‌ای هماهنگ انجام می‌شود. ویدئوی کوتاه منتشرشده توسط ناسا لحظات مهم بازگشت نمونه مریخ را نشان می‌دهد که از فرود روی مریخ و محکم کردن لوله‌های نمونه در محفظه تا پرتاب آن‌ها از سطح و بازگرداندن به زمین را شامل می‌شود.

نمونه مریخی
ماموریت بازگردانی نمونه از مریخ

در حال حاضر مهندسان آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا که بر ماموریت‌های مریخ نظارت دارد، بر جنبه‌های مختلف ماموریت MSR متمرکز هستند؛ از جمله توسعه‌ سامانه‌ای که حامل فضایی را پیش از مشتعل شدن موتورهای آن، در جو مریخ پرتاب می‌کند تا آن را به ماهواره‌ای که در مدار مریخ منتظر است، برساند.

در حالی که تیم JPL به فعالیت‌های خود روی زمین ادامه می‌دهد، مریخ‌نورد استقامات هم در مریخ مشغول گشت‌ و گذار است تا نمونه‌های بیشتری را از نقاط مختلف سیاره‌ سرخ جمع‌آوری می‌کند.

منبع digikala
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=71172
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کیوم مدد
کیوم مدد
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

درودبرهمه…من هنوز نظر ۱۰سال قبلیمو با سماجت میدم که حیات در مریخ صد در صد بوده و حالا با انفجار یا اصابت اجرام فضایی ویا کم شدن اکسیژن خالی از جانداران شده و نتوانسته احیا بشه.با آوردن نمونه مشخص میشه .چندان دور نیست.به زحمتکشان در عرصه فضایی خسته نباشید میگم.موفق باشید