خرید سوخت در فضا برای مانور ماهواره‌ها

0 664

دو شرکت آلمانی و آمریکایی با همکاری یکدیگر خدمتی را ارائه داده‌اند که از طریق آن می‌توان از برخورد ماهواره‌ها با ماهواره‌های دیگر یا زباله‌های فضایی در مدار جلوگیری کرد؛ خدمتی که در آن پرداخت بعد از مصرف پیشرانه مورد نیاز صورت می‌گیرد. در این طرح که تحت عنوان «جلوگیری از برخورد مداری با یک کلیک» شناخته می‌شود، اپراتورها می‌توانند در صورت نیاز از سامانه‌های پیشران متحرک شرکت آلمانی مورفئوس اسپیس (Morpheus Space) برای پیشگیری از برخورد ماهواره‌ها در مدار زمین استفاده کنند.

مورفئوس اسپیس پیشنهاد استفاده از سامانه پیشرانی را در مدار ارائه کرده است که با ادغام پلتفرم شرکت آمریکایی کیهان اسپیس (Kayhan Space) چنین امکانی را برای اپراتورهای ماهواره‌ای ایجاد می‌کند. در این روش، اپراتوارها ابتدا از طریق پلتفرم پث‌فایندر (Pathfinder) از برخوردهای احتمالی در مدار و گزینه‌های مانور آگاه می‌شوند، سپس با بهره‌گیری از سامانه پیشران مورفئوس اسپیس در فضا برای انجام مانور ماهواره خود پیشرانه می‌خرند.

پلتفرم کیهان اسپیس

پث‌فایندر به اپراتورها امکان می‌دهد تا ریسک عملیات ماهواره‌ها در مدار را بهتر مدیریت کنند و با انجام مانورهای لازم بر اساس تجزیه و تحلیل دقیق، از برخوردهای مداری جلوگیری به عمل آورند. این خدمت مبتنی بر رایانش ابری بوده و از الگوریتم‌های پیشرفته همراه با فهرستی از ماهواره‌ها، برنامه پرواز آن‌ها و داده‌های جی‌پی‌اس استفاده می‌کند.

به گفته کیهان اسپیس این سامانه در صورت احتمال برخورد، گزینه‌های مانور را شبیه‌سازی کرده و ارائه می‌دهد. نسخه پیشرفته این پلتفرم امکان تعیین مدار را برای پیش‌بینی دقیق مسیر ماهواره فراهم می‌کند. از پث‌فایندر می‌توان در طول چرخه حیات ماهواره، از پرتاب تا مانورهای جلوگیری از برخوردهای مداری و نیز پس از پایان ماموریت ماهواره، استفاده کرد.

در همین رابطه بخوانید: مانور دو تاسواره ناسا با استفاده از نیروی بخار آب در مدار زمین+فیلم

ماهواره-سامانه-پیشران

در واقع اپراتورها هشدار پث‌فایندر را می‌بینید و به گزینه‌های مانورهای جلوگیری از برخورد دسترسی مستقیم خواهید داشت؛ سپس اقدام به خرید پیشرانه در مدار می‌کنند. مشتریان می‌توانند ماهواره را روی حالت هدایت خودکار قرار دهند تا به طور مستقل مانور صورت گیرد و یا با انتخاب عملیات دستی، خود، اقدام به انجام مانور مورد نظرشان کنند.

مورفئوس اسپیس نیز پیشرانه مورد نیاز اپراتورها برای مانورهای مداری را به عنوان یک خدمت از طریق نرم‌افزاری به نام اسفیر گیت‌وی (Sphere Gateway) ارائه می‌دهد؛ یک برنامه تحت وب که برای ساده کردن عملیات ماهواره‌ها طراحی شده است.

اپراتورهایی که به نیروی پیشران مورفئوس اسپیس متکی هستند، می‌توانند مدار ماهواره‌های خود را در صورت لزوم تغییر دهند. مشتریان به جای پرداخت هزینه اولیه برای نیازهای پیشرانه پیش‌بینی‌شده خود، از جمله مانورهای توصیه‌شده توسط نرم‌فزار کیهان اسپیس، قادرند در صورت نیاز پیشرانه را در مدار خریداری کنند.

به طور معمول، سازندگان ماهواره باید هزینه‌های اولیه قابل توجهی را برای خرید سامانه‌های پیشران جهت تامین انرژی و مانور ماهواره‌های خود متحمل شوند. پیشنهاد جدید مورفئوس اسپیس به اپراتورها اجازه می‌دهد تا با تعیین دلتا-وی (Delta-V)، خرید پیشرانه و انجام مانورهای جلوگیری از برخورد، بدون هزینه‌های اولیه نصب سخت‌افزار سامانه پیشران روی ماهواره، ایمنی ماهواره را تضمین کنند.

خدمات سامانه پیشران مورفئوس اسپیس و پلتفرم پث‌فایندر هر دو به صورت در لحظه است؛ در نتیجه اپراتورها می‌توانند هشدارها را دائما دریافت کرده و در صورت نیاز، فورا مانورهای لازم برای جلوگیری از برخورد مداری را برای ماهواره بررسی کنند.

منبع spacedaily spacewatch spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=71204
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها