به تماشای بارش شهابی جباری بنشینید

0 204

علاقمندان به پدیده‌های نجومی می‌توانند از ۲۲آبان تا ۱۵آذر شاهد بارش شهابی جباری (Orionids) باشند. اوج این رویداد با آهنگ ساعتی سرسویی (ZHR) ۳ شهاب در ساعت ۷آذر خواهد بود. به گفته فاضل بیژنی، کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان، در زمان اوج این بارش شهابی امسال ماه در فاز هلال افزاینده خواهد بود و حدود ۳۱ درصد درخشندگی دارد. بنابراین نور آن مشکل بزرگی ایجاد نخواهد کرد.

دنباله‌دار هالی (Halley) منشا بارش شهابی جباری است که معمولا حدود هر ۷۶ سال یک بار مدار کره زمین را قطع می‌کند. برای آشنایی با نحوه رصد بارش شهابی کلیک کنید.

بارش شهابی جباری

بیژنی می‌گوید: «از موقعیت رصدخانه لارستان ۷آذر ساعت ۱۸:۵۲ کانون بارش از افق شرقی طلوع می‌کند و تا طلوع خورشید حوالی ساعت ۵:۵۶ در آسمان حضور دارد. پس احتمالا بهترین زمان برای رصد شهاب‌واره‌ها حوالی ساعت ۲:۰۰ بامداد است که کانون بارش در صورت فلکی شکارچی (Orion) در بالاترین حد خود در آسمان قرار دارد. شما می‌توانید حدود نیمه شب تا سپیده دم روز بعد که بهترین زمان برای رصد شهاب‌ها است، آسمان شب را تماشا کنید.»

بارش شهابی
بارش شهابی جباری

سرعت میانگین شهاب‌های این بارش نسبت به کره زمین در اوقات اوج این بارش معمولا حدود ۶۶٫۲ کیلومتر بر ثانیه‌ است که نسبتا زیاد به شمار می‌آید، اما شهاب‌های این بارش چندان روشن نیستند و از خود خاکستر بیشتری بر جای می‌گذارند.

منبع imna wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=71229
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها