جیمز وب اولین تصویر مستقیم خود از یک سیاره فراخورشیدی را ثبت کرد

0 2,717

تلسکوپ فضایی جیمز وب برای اولین بار به طور مستقیم از یک سیاره فراخورشیدی تصویربرداری کرد؛ امری که با استفاده از روش کروناگرافی (یا تاج‌نگاری) صورت گرفته است. در روش مذکور نور ستاره‌ مسدود شده و به این ترتیب می‌توان سیاره را رصد کرد. این سیاره با نام HIP 65426 b یک غول گازی است که ۶ تا ۱۲ برابر مشتری جرم داشته و ۱۵ تا ۲۰ میلیون سال عمر دارد.

سیاره HIP 65426 b

این سیاره فراخورشیدی در فاصله ۳۸۵ سال نوری از زمین، در صورت فلکی قنطورس (Centaurus)، قرار گرفته است. HIP 65426 b نخستین بار در سال ۲۰۱۷ توسط رصدخانه VLT (سرواژه Very Large Telescope) در شیلی کشف شده بود. اکثریت مطلق سیاره‌های فراخورشیدی از طریق رصد افت نورهای جزئی در روشنایی ستارگانی که به دورشان می‌چرخند، رصد می‌شوند و دانشمندان تاکنون تنها از حدود ۲۰ سیاره فراخورشیدی به‌طور مستقیم عکس‌برداری کرده‌اند.

سیاره سیارات فراخورشیدی چیست
نمایی هنرمندانه از یک سیاره فراخورشیدی

آرین کارتر (Aarynn Carter)، اخترشناس دانشگاه کالیفرنیا سانتا کروز (University of California, Santa Cruz) آمریکا، درباره این رصد می‌گوید: «تهیه چنین تصویری مانند حفاری برای دستیابی به یک گنج فضایی است! در ابتدا تنها چیزی که می‌توانستم ببینم نور ستاره بود؛ اما با پردازش دقیق تصویر توانستم آن نور را حذف و سیاره را کشف کنم.»

گفتنی است فاصله سیاره فراخورشیدی HIP 65426 b از ستاره میزبانش ۱۰۰ برابر فاصله زمین تا خورشید بوده و به همین دلیل در موقعیتی مناسب برای رصد مستقیم قرار داشته است.

منبع zoomit webbnasa