نشانه‌هایی جدید از احتمال وجود حیات در گذشته مریخ

0 8,331

پژوهش‌ها نشان داده است که یک بخش مشخص روی سطح سیاره سرخ شاید در طول میلیاردها سال چندین بار قادر به میزبانی از حیات بوده باشد. دانشمندان از طریق بررسی کامل و دقیق تصاویر ثبت‌شده توسط کاوشگر مدارگرد مریخ (MRO) ناسا رسوباتی شبیه به خاک رس در منطقه‌ مشخصی از سیاره مریخ شناسایی کرده‌اند. خاک رس حکایت از وجود آب در مدتی طولانی دارد، چرا که در شرایط پی‌اچ (PH) خنثی با تبخیر حداقلی آب تشکیل می‌شود.

محققان بر این گمان‌ هستند که آب از حدود ۳.۸ میلیارد تا حدود ۲.۵ میلیارد سال پیش در این منطقه از مریخ جریان داشته است؛ این زمان مدتی طولانی در تاریخ مریخ به شمار می‌رود. کاترین وایتس (Catherine Waitz)، دانشمند ارشد دانشگاه آریزونا (University of Arizona) آمریکا، می‌گوید: «رسوبات لایه‌ای رنگین حاوی خاک رس در طول مسافت ۲۰۰ کیلومتر مدرکی است که نشان می‌دهد به احتمال زیاد یک دریاچه در این بخش از مریخ وجود داشته است.»

وی می‌افزاید: «محیط کم‌انرژی این دریاچه و وجود خاک رس باعث تقویت احتمال وجود یک محیط مناسب برای حیات در آن زمان می‌شود. البته این دقیقا مدرکی از وجود زیست فرازمینی نیست و برای تایید دقیق آن باید سطح مریخ را برای یافتن فسیل‌هایی مورد کاوش قرار دهیم. اکنون می‌دانیم که روی سطح مریخ یخ وجود دارد، اما جستجو برای یافتن آب ادامه دارد.» مطابق این مطالعه، آب جاری زمانی بخش بزرگی از منظره مریخ را تشکیل می‌داده و شاید حیات فرازمینی را نیز با خود به همراه داشته است.

سیاره-سرخ-مریخ-حیات

آب در مریخ چقدر پایدار بوده است؟

اینکه وجود آب تا چه میزانی گذرا یا پایدار بوده است، نقش مهمی در فهم این موضوع دارد که آیا حیات در مقطعی در مریخ وجود داشته است یا خیر. مسئله دیگر این است که خاک رس منبعی از مواد مغذی بوده و همچنین عامل ایجاد ثبات در محیط پیرامونی است. اگر آب، مواد مغذی و شرایط پایدار را در کنار هم قرار دهیم، احتمال اینکه ارگانیسم‌های زنده توانسته باشند بقا پیدا کنند به میزان زیادی افزایش پیدا می‌کند. در مجموع، شرایط قابل زیست ممکن است به‌طور مکرر و متناوب در تاریخ مریخ تکرار شده باشد.

منبع irna