کشف جسمی عجیب و بسیار بزرگ در کهکشان راه شیری

0 170

دانشمندان جسمی عجیب و بسیار بزرگ به‌نام ریسمان مگی (Maggie) را در کهکشان راه شیری کشف کردند. این ریسمان در فاصله ۵۵ هزار سال نوری قرار داشته و یکی از طولانی‌ترین ساختارهایی است که تابه‌حال در این کهکشان مشاهده شده است. یک تیم بین‌المللی از دانشمندان به‌رهبری ستاره‌شناسان موسسه نجوم مکس پلانک (MPIA) آلمان، متوجه این رشته عظیم از گاز هیدروژن اتمی در کهکشان راه شیری شده‌اند.

تجزیه‌وتحلیل تیم مذکور نشان داد که ریسمان مگی ساختاری منسجم داشته و ماده متراکم موجود در آن، با سرعت متوسط ۵۴ کیلومتر بر ثانیه حرکت می‌کند.

راه شیری
در کادر تصویر بالایی، محل ریسمان مگی را می‌بینید. در تصویر پایینی، خط قرمز نشان‌دهنده ریسمان مگی است.

روند چگونگی انتقال هیدروژن اتمی به هیدروژن مولکولی هنوز ناشناخته است و همین‌ امر این ریسمان فوق‌العاده طولانی را به یک یافته هیجان‌انگیز تبدیل کرده است؛ درحالی‌که بزرگ‌ترین ابرهای شناخته‌شده گاز مولکولی معمولا حدود ۸۰۰ سال نوری طول دارند، طول و عرض مگی ۳۹۰۰ و ۱۳۰ سال نوری است. گاز در نقاط مختلف ریسمان همگرا می‌شود و هیدروژن در ابرهای بزرگ در آن مکان‌ها تجمع می‌یابد. پژوهشگران حدس می‌زنند که گاز اتمی به‌تدریج در آن محیط‌ها به‌شکل مولکولی متراکم می‌شود.

در همین رابطه بخوانید:‌ کهکشان راه شیری چگونه ایجاد شده است؟

چندین رصدخانه فضایی و زمینی ازجمله تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb) ناسا با مشارکت آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس فضایی کانادا (CSA) به کاوش در این زمینه می‌پردازند که به محققان امکان مشاهده اولین فصل از تاریخ کیهان را می‌دهد.

منبع gadgetnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63616
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها