تصویری اعجاب‌انگیز از میلیون‌ها سیاه‌چاله در یک قاب

دانشمندان موفق به ثبت تصویری شگفت‌انگیز از میلیون‌ها سیاه‌چاله در یک قاب شدند. هر یک از نقاط سفیدی که در تصویر می‌بینید، یک سیاه‌چاله کلان‌جرم فعال است. اخترشناسان با جمع‌آوری ۲۵ هزار نقطه مشابه، یکی از دقیق‌ترین نقشه‌های مربوط به سیاه‌چاله‌ها تابه‌امروز را در فرکانس‌های رادیویی پایین ایجاد کرده‌اند.

فرانچسکو دو گاسپرین (Francesco de Gasperin)، ستاره‌شناس دانشگاه هامبورگ (University of Hamburg) آلمان، می‌گوید: «این نتیجه سال‌ها کار روی داده‌های فوق العاده دشوار و پیچیده است. ما حین عملیات مجبور شدیم روش‌های جدیدی برای تبدیل سیگنال‌های رادیویی به تصاویر آسمان ابداع کنیم.»

در همین رابطه بخوانید: تهیه تصاویری با جزئیات بالا از کهکشان‌ها

تصویر مذکور با استفاده از داده‌های تلسکوپ لوفار (LOFAR سرواژه Low-Frequency Array) در هلند به‌ثبت رسیده است. درحال‌حاضر این تلسکوپ تنها شبکه تلسکوپ رادیویی است که قادربه تصویربرداری عمیق و با وضوح بالا در فرکانس‌های زیر ۱۰۰ مگاهرتز است و منظره‌ای منحصربه‌فرد از آسمان ارائه می‌دهد.

تلسکوپ

هنگامی‌که یک سیاه‌چاله درحال برافزایش مواد اطراف خود است، مواد را از دیسکی مرکب از گاز و غبار می‌چرخاند و نیروهای تابشی متعددی در طول موج‌های مختلف ایجاد می‌کند که می‌توان به‌کمک آن‌ها سیاه‌چاله‌ها را تشخیص داد، اما وقتی این اجرام آسمانی درحال استراحت هستند، هیچ تشعشع قابل تشخیصی از خود ساطع نمی‌کنند و این امر، پیدا کردن آن‌ها را بسیار سخت‌تر می‌کند.

یونوسفر نیز عامل مهمی است که مانع عملکرد صحیح تلسکوپ‌های زمینی می‌شود. یونوسفر در بالاترین لایه اتمسفر قرار دارد و بخشی یونیزه شده از جو بالایی زمین را تشکیل می‌دهد. این لایه پرتوهای خطرناک خورشید را می‌رباید تا از ورودشان به زمین پیشگیری کند. همچنین به‌دلیل محیط الکتریکی این لایه،‌ از آن برای بازتاب امواج رادیویی به پیرامون زمین استفاده می‌شود. این امر برای امواج رادیویی فرکانس پایین مشکلات زیادی ایجاد می‌کند؛ چون می‌توانند به فضا منعکس شوند.

برای غلبه‌بر این مشکل، متخصصان از ابررایانه‌هایی با اجرای مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها برای تصحیح تداخل یونوسفر استفاده کردند تا دید واضحی از آسمان با فرکانس بسیار پایین داده شود. پیشرفت در این زمینه امکان مطالعه بیش‌از ۱ میلیون طیف رادیویی با فرکانس پایین را فراهم کرده و بینشی جدید در مورد مدل‌های فیزیکی کهکشان‌ها، هسته‌های فعال، خوشه‌های کهکشانی و سایر زمینه‌های تحقیقاتی ارائه می‌دهد.

منبع gadgetnews wikipedia