نسل جدید موتورهای فضایی با کاهش ۳۰ درصدی مصرف سوخت

0 64

آلمان طی توافقی با یک استارت‌آپ اسپانیایی قصد دارد به توسعه نوع جدیدی از موتور حامل فضایی موسوم به آئرواسپایک (Aerospike) بپردازد. موتور مذکور کارآیی آیرودینامیک خود را در طیف وسیعی از ارتفاع‌ها حفظ می‌کند و به‌طور کلی دارای ۱۵ درصد راندمان بالاتر نسبت به موتورهای رایج است. این نوع موتور همچنین در ارتفاع‌های پایین نسبت به موتورهای معمول ۲۵ تا ۳۰ درصد سوخت کمتری مصرف می‌کند.

آئرواسپایک در کلاسی از موتور‌های حامل فضایی به‌نام «نازل جبرانی ارتفاع» (Altitude Compensating Nozzle) قرار دارد؛ دسته‌ای از موتورها که به‌منظور عملکرد موثر در طیف وسیعی از ارتفاع‌ها طراحی شده‌اند. موتور آئرواسپایک را استارت‌آپ پانجه‌آ ائرواسپیس (Pangea Aerospace) با بهره‌گیری از امکانات مرکز فضایی آلمان (German Aerospace Center) توسعه می‌دهد.

موتور آئرواسپایک
نمای موتور آئرواسپایک

این موتور قرار است در حامل فضایی بازگشت‌پذیر مسو (MESO) استفاده شود. مسو یک حامل دو مرحله‌ای متعلق به پانجه‌آ ائرواسپیس است و از موتور آئرواسپایک به‌عنوان موتور اصلی و سامانه بازیابی جدید برای فرود ایمن مرحله اول بهره خواهد برد. این حامل قادر به حمل ۱۵۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو بوده و نیروی خود را از اکسیژن مایع و متان تامین می‌کند. گفتنی است آلمان چنین اقدامی را در راستای تلاش خود برای استفاده از ایده استارت‌آپ‌های کارآمد انجام می‌دهد.

منبع spacedaily parabolicarc wikipedia pangeaaerospace
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=59247
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها