محققان از احتمال کشف ویروس در سیاره‌های دیگر خبر دادند

محققان با اشاره به اینکه حیات بیگانه از زندگی میکروبی تا تمدن‌های فوق پیشرفته را شامل می‌شود، از احتمال بالای کشف ویروس در سیاره‌های دیگر خبر دادند. پل دیویس (Paul Davies)، ستاره‌شناس دانشگاه ایالتی آریزونا (Arizona State University) آمریکا، دراین‌باره می‌گوید: «ویروس‌ها بخشی از چرخه حیات محسوب می‌شوند و اگر در سیاره‌ای حیات میکروبی وجود داشته باشد، احتمال کشف ویروس نیز بسیار زیاد خواهد بود.»

وی با اشاره به اینکه ویروس‌ها قطعات ژنتیکی متحرک نیز به‌شمار می‌روند، می‌افزاید: «ماده ژنتیکی ویروس‌ها با فرآیندی به‌نام انتقال افقی ژن در ژنوم انسان‌ها و سایر حیوان‌ها وارد می‌شود، ازاین‌رو منشا بخش زیادی از ژنوم انسان‌ها از ویروس‌های مختلف است.» این دانشمند با اشاره به اینکه اهمیت وجود میکروب‌ها برای تشکیل حیات بسیار زیاد است، عنوان می‌کند: «اگر حیات سلولی در سیاره‌های دیگر شناسایی شود، احتمال کشف ویروس یا عوامل مشابه آن برای انتقال اطلاعات ژنتیکی بین سلول‌ها بسیار زیاد خواهد بود. همچنین کشف سیاره‌ای فقط با یک نوع میکروب بسیار بعید به‌نظر می‌رسد؛ چراکه حیات بیگانه بدون شک یک زیست‌بوم کامل است.»

دیویس با اعلام اینکه شیوع گسترده کرونا باعث شده است تا انسان‌ها دید منفی به ویروس‌ها پیدا کنند، خاطرنشان می‌کند: «باید بدانیم تمام ویروس‌ها بد نبوده و بسیاری از آن‌ها برای انسان‌ها مفید هستند. همچنین نباید نفش ویروس‌ها در سایر فرایندهای مهم نظیر کمک به گیاهان برای زنده‌ ماندن در خاک‌های بسیار گرم و تاثیر روی چرخه‌های بیوژئوشیمی را فراموش کرد.» به‌گفته وی قسمت زیادی از ژنوم انسان‌ها از بقایای ویروس‌های باستانی به‌وجود آمده است و در واقع بدون حضور آن‌ها حیات پایدار در زمین ایجاد نمی‌شود.

منبع gadgetnews