همکاری ژاپن و راکت لب برای مقابله با زباله‌های فضایی

0 107

شرکت ژاپنی استرواسکیل (Astroscale) قصد دارد مرحله فوقانی یک حامل فضایی ژاپنی را به‌وسیله فضاپیمای جدید خود با نام ادراس-جی (ADRAS-J) از مدار خارج کند؛ ماموریتی که پرتاب آن برعهده شرکت آمریکایی راکت لب (Rocket Lab) خواهد بود. این ماموریت در دو فاز انجام می‌شود؛ فاز اول که طی آن ادراس-جی به‌منظور بررسی قطعه مورد نظر به آن نزدیک می‌شود و فاز دوم که شامل خارج کردن قطعه از مدار است.

فضاپیمای استرواسکیل در عملیات مذکور نیاز به قرارگیری در مداری مشخص دارد تا بتواند به قطعه مورد نظر که با سرعت ۲۷ هزار کیلومتر بر ساعت در حرکت است، برسد. استرواسکیل این ماموریت را با حمایت مالی آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA) انجام می‌دهد و مطابق برنامه‌ریزی‌ها ادراس-جی در سال ۲۰۲۳ به‌وسیله حامل فضایی الکترون (Electron) راکت لب از پایگاه فضایی این شرکت در کشور نیوزلند روانه فضا خواهد شد.

زباله‌های فضایی برای جامعه فضایی بین‌الملل یک مشکل روزافزون به‌شمار می‌رود. بر پایه گزارش آژانس فضایی اروپا، نزدیک به ۳۴ هزار قطعه از بقایای فضایی بزرگتر از ۰.۱ متر در حال چرخش در اطراف زمین هستند. همچنین حدود ۹۰۰ هزار قطعه بین ۰.۰۱ تا ۰.۱ متر و ۱۲۸ میلیون شی بین ۰.۰۰۱ تا ۰.۰۱ متر در فضا وجود دارد. هر یک از این تکه‌ها بدون کنترل در فضا و با سرعت ۲۸ هزار کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند و این امر به‌عنوان خطری احتمالی برای ایمنی ماهواره‌های فعال محسوب می‌شود.

در همین رابطه بخوانید:

استارلینک عامل نیمی از کل خطرات برخورد‌های مداری

آزمایش موفق فضاپیمای زباله جمع‌کن شرکت ژاپنی

منبع spacenews espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=58970
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها