آزمایش موفق فضاپیمای زباله جمع‌کن شرکت ژاپنی

شرکت ژاپنی استرواسکیل (Astroscale) اعلام کرد ابزار السا-دی (ELSA-d) این شرکت توانسته است طی عملیاتی آزمایشی به یک ماهواره از رده خارج متصل شود. به‌گفته کریس بلکربی (Chris Blackerby) آزمایش مذکور کمتر از یک دقیقه به‌طول انجامید و طی آن موارد مختلف از جمله دوربین‌ها، نرام‌فزار و مکانیزم اتصال به زباله فضایی آزمایش شد. السا-دی نخستین ماموریت غیر دولتی پاکسازی زباله‌های فضایی در جهان است و در مدار لئو فعالیت می‌کند.

این ماموریت شامل دو سازه فضایی ۱۸۰ و ۲۰ کیلوگرمی است؛ سازه بزرگتر با نام سرویسر (Servicer)، سازه کوچک‌تر با نام کلاینت (Client) را به‌طور متناوب آزادسازی و با آهنربا جذب می‌کند تا فناوری‌های لازم برای پاکسازی زباله‌های فضایی از جمله جستجو، شناسایی، جذب و از مدار خارج کردن را مورد آزمایش قرار دهد.

مزیت السا-دی نسبت به ماموریت‌های پاکسازی زباله فضایی در گذشته این است که زباله‌ها را به‌صورت نیمه‌خودکار جذب می‌کند. استرواسکیل پس از این عملیات، قصد دارد چندین آزمایش دیگر از جمله گرفتن یک شی فضایی کنترل‌نشده و سرگردان را نیز انجام دهد.

این شرکت انجام ماموریت دیگری را نیز در برنامه‌های خود دارد؛ ماموریتی موسوم به ادراس (ADRAS) که قرار است تا مارس۲۰۲۳ به‌عنوان فاز اول نخستین پروژه پاکسازی زباله‌های فضایی آژانس کاوش‌های فضایی ژاپن (JAXA) اجرایی شود. پروژه مذکور از دو فاز تشکیل شده که انجام عملیات فاز اول آن به استرواسکیل واگذار شده است.

منبع فضاپیمای زباله جمع‌کن ژاپنی پاکسازی زباله‌های فضایی spacedaily