استارلینک عامل نیمی از کل خطرات برخورد‌های مداری

0 48

منظومه ماهواره‌ای استارلینک (Starlink) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) هر هفته ۱۶۰۰ خطر برخورد فضایی با یکدیگر و ۵۰۰ مواجهه نزدیک با ماهواره‌های دیگر در فضا دارند و این خطر با گذشت زمان در حال افزایش است. به‌گفته هیو لوئیس (Hugh Lewis)، کارشناس زباله‌های فضایی در دانشگاه ساوتهمپتون (University of Southampton) انگلیس، با افزایش روزافزون تعداد ماهواره‌های استارلینک، تعداد مواجهه‌های نزدیک در دو سال گذشته به‌طرز چشمگیری افزایش یافته و تقریبا ۵۰ درصد کل برخوردهای فضایی را به‌خود اختصاص داده است.

نمودار نشان‌دهنده رشد تعداد مواجهه‌های نزدیک در فضا

این مشکل با دو عامل بیشتر تشدید می‌شود؛ اولین مورد این است که حتی با وجود بیش از ۱۷۰۰ ماهواره پرتاب‌شده، شرکت اسپیس‌ایکس هنوز در مراحل اولیه استقرار منظومه استارلینک است. دومین مورد نیز طراحی ماهواره‌های استارلینک به‌شکلی است که از برخورد به‌صورت خودکار جلوگیری می‌کنند. بنابراین هنگام قرارگرفتن در معرض خطر، مسیر خود را تغییر داده و وارد مسیر جدیدی می‌شوند که دیگر ماهواره‌ها از مسیر جدید آن‌ها مطلع نیستند.

لوئیس دراین‌باره توضیح می‌دهد: «اسپیس‌ایکس درواقع مانور ماهواره‌های خود را اعلام نمی‌کند و آن‌ها دائما اصلاحات کوچکی در مسیر خود انجام می‌دهند. درحال‌حاضر هیچ سازوکاری برای به‌اشتراک گذاشتن خودکار این اطلاعات وجود ندارد و با افزایش تعداد ماهواره‌های استارلینک همچنان فکری برای آن نشده است.»

زباله‌های فضایی برای جامعه فضایی بین‌المللی یک مشکل روزافزون به‌شمار می‌رود. بر پایه گزارش آژانس فضایی اروپا، نزدیک به ۳۴ هزار قطعه از بقایای فضایی بزرگتر از ۰.۱ متر در حال چرخش در اطراف زمین هستند. همچنین حدود ۹۰۰ هزار قطعه بین ۰.۰۱ تا ۰.۱ متر و ۱۲۸ میلیون شی بین ۰.۰۰۱ تا ۰.۰۱ متر در فضا وجود دارد. هر یک از این تکه‌ها بدون کنترل در فضا و با سرعت ۲۸ هزار کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند و این امر به‌عنوان خطری احتمالی برای ایمنی ماهواره‌های فعال محسوب می‌شود.

در همین رابطه بخوانید:

آنچه لازم است درباره اینترنت ماهواره‌ای استارلینک بدانیم

حمایت مالی بریتانیا از شرکت‌ها و سازمان‌ها برای مقابله با زباله‌های فضایی

رتبه‌بندی اپراتورهای فضایی به‌منظور مدیریت و کاهش زباله‌های فضایی

منبع isna espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=56651
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها