تصاویری از ترانشه‌های آتشفشانی مریخ

0 40

آژانس فضایی اروپا (ESA) تصاویری از ترانشه‌های آتشفشانی مریخ منتشر کرد که در ۱۴آوریل۲۰۲۱ از منطقه آتشفشانی هامونه الیسیوم (Elysium Planitia)، دومین منطقه آتشفشانی بزرگ سیاره سرخ، گرفته شده است. ترانشه به فرورفتگی‌های مصنوعی یا طبیعی در سطح زمین گفته می‌شود که ژرفای آن‌ها از پهنایشان بیشتر و پهنای آن‌ها از درازایشان بسیار کمتر است. در این تصویر دوربین CaSSIS مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس (ExoMars Trace Gas Orbiter) آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی روسیه موسوم به روسکاسموس (Roscosmos) تصویر یکی از این ترانشه‎‌ها را با پهنای ۲ کیلومتر ثبت کرده است.

در تصویر دیگر همچنین دو ترانشه موازی آبی رنگ با نام گوداله سربروس (Cerberus Fossae) در اثر فرایندهای زمین ساختی ایجاد شده است. منطقه گوداله سربروس به‌عنوان اولین منطقه زمین‌ساختی فعال در مریخ شناخته شده است.

مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس

مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس در سال ۲۰۱۶ به‌عنوان ماموریت مشترک روسیه و آژانس فضایی اروپا با هدف شناسایی و درک بهتر گازهای موجود در جو مریخ به فضا فرستاده شد. این مدارگرد که در ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری از مریخ قرار دارد، تجهیزاتی برای تشخیص طیف وسیعی از گازهایی مانند متان، بخار آب، اکسیدهای نیتروژن و استیلن داشته و می‌تواند رسوبات یخ‌آب پنهان‌شده در زیر سطح سیاره سرخ را ردیابی کند.

در همین رابطه بخوانید:

مدارگرد اگزومارس اثری از متان در مریخ پیدا نکرد

آغاز به‌ کار مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس در فضا

منبع isna espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=58543
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها