مدارگرد اگزومارس اثری از متان در مریخ پیدا نکرد

مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس (ExoMars Trace Gas Orbiter) که به‌عنوان بخشی از ماموریت اگزومارس آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس فضایی روسیه یا روسکاسموس (Roscosmos) به مریخ فرستاده شده، هیچ نشانه‌ای از گاز‌های مربوط به‌ وجود حیات در جو مریخ پیدا نکرده است. به‌گفته آژانس فضایی اروپا دانشمندان برای این کار به‌طور ویژه از دو ابزار به‌نام‌های ACS (سرواژه Atmospheric Chemistry Suite) و NOMAD (سرواژه Nadir and Occultation Mars Discovery) به ترتیب به‌مدت دو سال و نیم و بیش از یک سال استفاده کردند؛ اما هیچ اثری از متان و همچنین محصولات جانبی آن یعنی اتان و اتیلن که ناشی از واکنش‌های شیمیایی متان با نور خورشید است، پیدا نشد.

این یافته‌ها که به‌دنبال تخمین‌های منتشرشده حدودا ۲ سال پیش و داده‌های مدارگرد ردیاب گاز در مدت کوتاهی به‌دست آمده‌اند، با اندازه‌گیری‌های مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) ناسا در تضادند؛ چرا که کنجکاوی فوران‌های متان را در لایه‌های پایینی جو مریخ و همچنین نزدیک سطح آن کشف کرده بود. طبق اندازه‌گیری‌های قبلی روی سطح مریخ احتمالا در هر یک میلیارد مولکول جو این سیاره ۳۰ مولکول متان وجود دارد؛ اما اندازه‌گیری‌های جدید مدارگرد ردیاب گاز نشان می‌دهد که باید حداکثر ۰.۰۵ مولکول در یک میلیارد وجود داشته باشد، بااین‌حال وجود فقط ۰.۰۲ مولکول در یک میلیارد محتمل‌تر است.

همچنین فرانک مونتمسین (Franck Montmessin)، محقق این پژوهش، براساس داده‌های ابزار ACS این مدارگرد می‌گوید: «اندازه‌گیری‌های کنجکاوی دقیقا در سطح مریخ صورت‌ گرفته است، درحالی‌که اگزومارس اندازه‌گیری‌ها را چند کیلومتر بالا‌تر از سطح این سیاره انجام می‌دهد؛ بنابراین تفاوت این دو اندازه‌گیری را می‌توان با متان حبس‌شده در لایه پایینی جو یا اندازه‌گیری سریع و در مجاورت سطحی که مریخ‌نورد کنجکاوی انجام داده است، توضیح داد.»

مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس

مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس در سال ۲۰۱۶ به‌عنوان ماموریت مشترک روسیه و آژانس فضایی اروپا با هدف شناسایی و درک بهتر سایر گازهای موجود در جو مریخ به فضا ارسال شد. این مدارگرد که در ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری از مریخ قرار دارد، ابزارهایی برای تشخیص طیف وسیعی از گازهای کمیاب مانند متان، بخار آب، اکسیدهای نیتروژن و استیلن داشته و می‌تواند رسوبات یخ آب پنهان‌شده در زیر سطح سیاره سرخ را ردیابی کند.

منبع instagram exploration