اولین تلاش مریخ‌نورد استقامت ناسا برای نمونه‌برداری از مریخ ناکام ماند

0 39

نخستین تلاش مریخ‌نورد استقامت (perseverance) ناسا برای جمع‌آوری نمونه از سطح مریخ طبق برنامه پیش نرفته و هیچ سنگ و یا خاکی درون لوله‌های آزمایش این مریخ‌نورد قرار نگرفته است. آژانس فضایی آمریکا همچنین اعلام کرد داده‌های به‌دست‌آمده از مریخ‌نورد مذکور که در روز جمعه ۶اوت (۱۵مرداد) نمونه‌برداری خود را با حفر چاله‌ای در مریخ آغاز نمود، نشان می‌دهد بازوی رباتیک این مریخ‌نورد به‌درستی عمل کرده و فرایند پر کردن لوله‌ها نیز طبیعی به‌نظر می‌رسد.

جنیفر تروسپر (Jennifer Trosper)، از کارشناسان ناسا، می‌گوید: «تصور اولیه ما این است که چنین مشکلی به‌دلیل غیرمنتظره بودن ویژگی یکی از سنگ‌ها رخ داده و سخت‌افزارهای استقامت ایرادی ندارند.» در روزهای آینده محققان داده‌های به‌دست‌آمده را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهند تا علت خالی ماندن لوله‌های مخصوص نمونه‌برداری را دریابند و به جمع‌آوری داده‌های بیشتری از جمله تصاویری از حفره ایجادشده بپردازند.

مریخ‌نورد استقامت

ناسا توسعه‌ ماموریت مریخی استقامت را از سال ۲۰۱۲ آغاز کرد و برای این منظور هزینه‌ای در حدود ۲.۷ میلیارد دلار متحمل شده است. مریخ‌نورد استقامت با کمک تیم مهندسان کاوشگر کنجکاوی (Curiosity) این سازمان ساخته شده و دارای ۶ چرخ آلومینیومی است که هر کدام از این چرخ‌ها ۲۰.۷ اینچ (۵۲.۵ سانتی‌متر) قطر دارند و نسخه پیشرفته‌تر چرخ‌های کنجکاوی به‌شمار می‌‌روند.

این کاوشگر مجهز به دوربین‌های پیشرفته‌ای است و انتظار می‌رود طی ماموریت خود تصاویر با وضوح بالایی را به زمین مخابره کند. به‌علاوه، یکی از مهم‌ترین و جالب‌ترین قسمت‌های ماموریت مذکور یک بالگرد کوچک است؛ این بالگرد ۱.۸ کیلوگرمی با نام نبوغ (Ingenuity) روی کاوشگر نصب شده است و با استفاده از انرژی خورشیدی در سیاره سرخ پرواز می‌کند. نبوغ تاکنون چندین پرواز آزمایشی را بر فراز سیاره سرخ به‌انجام رسانده است.

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=55800
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها