بالگرد مریخ‌نورد ناسا برای اولین بار بر فراز سطح سیاره سرخ پرواز کرد

ناسا اعلام کرد بالگرد نبوغ (Ingenuity) مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) این سازمان پس از دو بار تعویق، موفق شد اولین پرواز بر فراز سطح مریخ را رقم بزند. این پرواز آزمایشی روز دوشنبه ۱۹آوریل (۳۰فروردین) صورت گرفت و نخستین تصاویر حدود ساعت ۰۷:۰۰ به‌وقت منطقه زمانی شرقی (ET) به زمین مخابره شد.

اولین تصویر مخابره‌شده توسط بالگرد نبوغ از سایه خود در هنگام پرواز بر فراز سطح مریخ

زمان کل پرواز این بالگرد ۴۰ ثانیه اعلام شد و تا ارتفاع ۳ متر از سطح مریخ فاصله گرفت. در این پرواز بالگرد نبوغ با رساندن چرخش پره‌ها به حدود ۲۴۰۰ دور در دقیقه اوج گرفت و برای مدت ۳۰ ثانیه در ارتفاع سه متری سطح مریخ معلق ماند و سپس با موفقیت فرود آمد. بالگرد مذکور به‌جز سامانه پرواز به تجهیزات خاص دیگری برای انجام تحقیقات مجهز نشده و به جمع‌آوری نمونه یا تحلیل خاصی نمی‌پردازد. در واقع هدف ناسا از اعزام نبوغ به این ماموریت، بررسی شرایط پرواز در اتمسفر رقیق و نازک مریخ است. نبوغ دارای ۱.۸ کیلوگرم وزن بوده و بخش مهمی از ماموریت ۲.۷ میلیارد دلاری استقامت محسوب می‌شود.

بنابر اعلام آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا، بالگرد مذکور که سرعت آن به ۳۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، تا زمان استقرار در دهانه جزرو (jezero) مریخ برای تامین انرژی به کاوشگر وابسته بود؛ اما پس از آن از طریق پنل خورشیدی انرژی مورد نیازش را تامین می‌کند. این پنل روی پروانه‌های دو قلویی نصب شده که خلاف جهت هم می‌چرخند. پروانه‌های این بالگرد نیروی کافی را برای به پرواز درآوردن آن تولید می‌کنند. این نخستین باری است که انسان موفق می‌شود وسیله‌ای را بر فراز سطح سیاره‌ای به‌جز زمین به پرواز درآورد.

irna ، youtube ، espash ، espash ، nytimes