مریخ‌نورد استقامت ناسا با موفقیت روی سیاره سرخ فرود آمد+فیلم

0 404

مریخ‌نورد استقامت (perseverance) ناسا پس از سفری ۷ ماهه و طی مسافتی بالغ بر ۴۷۰ میلیون کیلومتر با موفقیت روی سیاره سرخ فرود آمد. استقامت طی مدت زمان حدودا ۷ دقیقه سرعت خود را از ۱۹ هزار کیلومتر بر ساعت به صفر رساند تا بتواند روی سطح مریخ و در دهانه جزرو (jezero) فرود آید؛ لحظاتی که ناسا آن را «۷ دقیقه وحشت» نامیده بود. جزرو به این دلیل به‌عنوان منطقه فرود انتخاب شده که گمان می‌رود زمانی مملو از آب و محل گذر یک رودخانه باستانی در مریخ بوده است. استقامت ساعت ۲۰:۵۶ به‌وقت گرینویچ روز پنجشنبه ۱۸فوریه (۳۰بهمن) روی سطح سیاره سرخ نشست و لحظاتی بعد اولین تصاویر را از این سیاره به زمین مخابره کرد. 

این کاوشگر روز ۳۰ژوئیه (۹مرداد) از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) در ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شده بود. مریخ‌نورد استقامت ناسا که در آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) این سازمان ساخته شده است، مطابق برنامه‌ریزی‌ها یک سال مریخی (معادل ۶۸۷ روز زمینی) را در سیاره سرخ سپری خواهد کرد.

ماموریت جدید ناسا به‌منظور اجرای یک بررسی اخترزیست‌شناسانه در رابطه با پیشینه باستانی مریخ و همچنین بررسی فرایندهای زمین‌شناختی سطح این سیاره در طول تاریخ خود انجام می‌گیرد. طی این ماموریت اما وظیفه اصلی استقامت جمع‌آوری نمونه‌هایی از سطح مریخ و نگه‌داری آن‌هاست تا توسط دو ماموریت‌‌ بعدی که قرار است سال ۲۰۲۶ صورت گیرند، به زمین منتقل شوند. برنامه انتقال نمونه‌ها از مریخ توسط ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) پیگیری می‌شود و مطابق پیش‌بینی‌ها این دو سازمان برای این منظور مجموعاً حدود ۷ میلیارد دلار هزینه خواهند کرد.

ناسا توسعه‌ ماموریت مریخی جدید خود را از سال ۲۰۱۲ آغاز کرد و برای این منظور هزینه‌ای در حدود ۲.۷ میلیارد دلار متحمل شده است. کاوشگر استقامت با کمک تیم مهندسان کاوشگر کنجکاوی (Curiosity) ساخته شده و دارای ۶ چرخ آلومینیومی است که هر کدام از این چرخ‌ها ۲۰.۷ اینچ (۵۲.۵ سانتی‌متر) قطر دارند و نسخه پیشرفته‌تر چرخ‌های کنجکاوی به‌شمار می‌‌روند. این کاوشگر مجهز به دوربین‌های پیشرفته‌ای است و انتظار می‌رود طی ماموریت خود تصاویر با وضوح بالایی را به زمین ارسال کند.

یکی از مهم‌ترین و جالب‌ترین قسمت‌های ماموریت مذکور یک بالگرد کوچک است که در صورت موفقیت، بشر برای نخستین بار پرواز کنترل‌شده در سیاره‌ای دیگر را تجربه خواهد کرد. این بالگرد ۱.۸ کیلوگرمی با نام نبوغ (Ingenuity) روی کاوشگر نصب شده و با استفاده از انرژی خورشیدی در سیاره سرخ به پرواز در خواهد آمد.

 

espash ، theguardian ، twitter ، cnn

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16447
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها