رشد بازار ماهواره‌های نانو و میکرو تا سال 2023

0 787

بازار جهانی ماهواره‌های نانو و میکرو در سال گذشته حدودا 1.08 میلیارد دلار ارزش داشت و نیاز روزافزون به این ماهواره‌ها به دلیل قیمت ارزان و و وزن سبک رشد این بازار را سرعت بخشیده است. علاوه بر این افزایش تعداد پرتاب ماهواره در سرتاسر جهان برای اهداف مختلفی همچون سنجش از دور و نظارت بر زمین، مخابرات و کاربردهای علمی باعث روی آوردن بیشتر به سمت این بازار شده‌ است. با توجه به تحقیقات موسسه‌ی هندی Occams، بازار ماهواره‌های نانو و میکرو در بازه‌ی زمانی بین 2016 تا 2023 با نرخ رشد سالانه‌ی 23.9% مواجه خواهد بود.

 

بازیگر اصلی بازار نانوماهواره‌ها و میکروماهواره‌ها را می‌توان آمریکای شمالی دانست، چرا که شرکت‌هایی همچون پلنت (Planet Labs Inc.)، لاکهید مارتین (Lockheed Martin Corporation) و سیستم‌های فضایی بوئینگ در این منطقه و در زمینه‌ی ماهواره‌های مذکور فعال هستند. البته از حضور فعالان دیگر این بازار همچون ایسرو (ISRO) و موسسات تحقیقاتی و دانشگاه‌ها نباید غافل شد.

یکی از فاکتورهای مهمی که نشان‌دهنده‌ی رشد بازار است، تعداد پرتابهای ماهواره‌های میکرو و نانو به فضا می‌باشد. با توجه به آمار منتشر شده در وبسایت  nanosats.eu در سال گذشته‌ی میلادی 86 نانوماهواره به فضا پرتاب شد اما در سال جاری 94 نانوماهواره به طور قطع به فضا پرتاب خواهند شد. ضمن اینکه با در نظر گرفتن ماهواره‌هایی که احتمال پرتاب آنها تا پایان 2017 وجود دارد، این تعداد به 569 عدد می‌رسد. البته طبق اطلاعات منتشر شده در این وبسایت، تعداد پرتابها در سال 2018 به 216 عدد کاهش می‌یابد ولی باز هم نسبت به گذشته رشد چشمگیری خواهد داشت. شرکتها به دنبال توسعه‌ی تکنولوژیهای جدید و افزایش کاربرد و کارایی ماهواره‌های نانو و میکرو هستند.

طبق پیش‌بینی ناسا، تا پایان سال 2020، 2750 ماهواره‌ی نانو و میکرو در سراسر جهان به فضا پرتاب خواهند شد. قیمت به‌صرفه‌ی این ماهواره‌ها یکی از عوامل مهمیست که بازیکنان کلیدی این بازار را ترغیب به افزایش پرتاب نانوماهواره‌ها و میکروماهاره‌ها کرده است. شرکت‌ها در حال بکارگیری استراتژیهای مختلفی همچون شراکت و امضای توافقامه برای توسعه‌ی تکنولوژیهای جدید در این زمینه هستند. برای مثال سازمان فضایی کره جنوبی (KARI) و شرکت فرانسوی تالس آلنیا (Thales Alenia Space) در سال جاری برای تجهیزکردن میکروماهواره‌های این کشور به مخابرات ماهواره‌ای قراردادی را امضا کرده‌اند. تالس آلنیا قبل از این در سال 2015 نیز با دانشگاه سنگاپوری Nanyang Technological University توافقنامه‌ی همکاری در ساخت ماهواره‌های میکرو نانو امضا کرده بود.

در مجموع به نظر می‌رسد بازار ماهواره‌های میکرو و نانو بازار رو به رشدی باشد که تنها مانع آن شکست در عملیات پرتاب است. چرا که با یک ماهواره‌بر تعداد زیادی از این ماهواره‌ها پرتاب می‌گردد و شکست در یک پرتاب یه معنی از بین رفتن چند ده نانوماهواره یا میکروماهواره می‌باشد.

منبع prnewswire
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=2774
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها