سرادقی: اعتبارات حوزهٔ فضا در برابر دیگر اعتبارات رقمی نیست

0 475

امیرحسین مجیدیان: طبق نظر برخی از کارشناسان،کارنامه ی کشور در بخش فضایی قابل قبول بوده است ولی اکثریت آنها اذعان دارند که در چند سال اخیر روند انجام فعالیت های فضایی کاهش پیدا کرده است و این احتمال وجود دارد که با تداوم این روند،کارنامه‌ی فضایی از حالت قابل قبول به عملکردی معمولی و یا حتی ضعیف تبدیل شود. بنابراین ضروری است که سیر کاری فضایی کشور را تحلیل  کرده و گامی در جهت رفع مشکلات موجود برداشته شود. مجتبی سرادقی سرپرست معاونت فناوری سازمان فضایی طی میزگرد بررسی سند جامع توسعه ی هوافضای و همچنین روند فناوری فضایی کشور درشانزدهمين کنفرانس بين المللی انجمن هوافضای ايران، به علت های این تضعیف روند پرداخت و اشاره داشت:”فاکتورهای اساسی موردنیاز برای رشد فناوری فضایی عبارت از اعتبارات، نیروی انسانی، تکنولوژی و فناوری و درنهایت ساختار هست.”

در تامین بودجه مشکلی نداریم

سرادقی درباره بودجه فضایی کشور گفت:”عامل اعتبارات اصلاً بازدارنده نبوده و روند فضایی کشور هیچ‌وقت به خاطر کمبود اعتبار متوقف نشده است. باید اشاره داشت، تبلیغاتی که گاهی اوقات انجام می‌شود و طی آن اعلام می‌شود که فناوری فضایی خیلی هزینه‌بر و لوکس است، دیدگاه فوق‌العاده غلطی است چراکه اعتبارات حوزهٔ فضا در برابر دیگر اعتبارات رقمی به‌حساب نمی‌آید و واقعاً دستاوردهایی که تابه‌حال درزمینهٔ فضایی کسب کرده‌ایم، خیلی بیشتر از هزینه‌های مصرفی آن دارای ارزش بوده است.”

کشور،غنی به لحاظ نیروی انسانی متخصص ولی نیازمند تجهیز زیر ساخت ها

مجتبی سرادقی صحبت‌های خود را بدین گونه در پیش گرفت:”عامل بعدی، یعنی نیروی انسانی در کشور به‌شدت قوی هست و اصلاً با ازدحام نیروی متخصص و باتجربه مواجه هستیم. پس مشکل نیروی انسانی قطعاً نداریم.”
وی افزود:”از طرفی باسیاست گذاری‌های مناسب سعی شده است تا مشکل فناوری به‌صورت منطقی حل شود یعنی برای موضوعات ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی و همچنین بحث اعزام انسان به فضا و پرتابگرها راهبردهای مرحله‌ای و مناسب وجود دارد که همگی منطقی هستند و در روند آن‌ها مبالغه نشده است. شاید این راهبردها در هر مرحله متناسب بازمان و پیشرفت فناوری، باز تنظیم شوند ولی با این‌وجود قدم‌های درستی برای رسیدن به فناوری مدنظر تعریف‌شده است. به‌عنوان مثال، تقریباً جزییات عملکردی هر ماهواره، که در تست زمینی کسب‌شده است، همان عملکرد در مدار ماهواره در فضا به‌دست‌آمده است و همان انتظاری که از آن ماهواره می‌رفته، پاسخ گرفته‌شده است.”

اصلاح ساختار فضایی، اقدامی مهم و ضروری

در ادامه معاون فناوری سازمان فضایی،علت اصلی عدم پیشرفت در برنامه‌ی فضایی طی سال‌های اخیر را اشکال در ساختار فضایی کشور دانست و بیان کرد:”به‌راستی مشکل ساختار فضایی در حال صدمه زدن به اجرای برنامه‌های فضایی است و باید فکر اساسی برای حل موازی کاری‌ها و بی‌برنامگی‌های سازمانی صورت بگیرد. باوجودآنکه تغییر ساختار،گاهی سبب می‌شود کل امور فضایی ظرف یک یا دو سال محدود شود ولی در عوض آن به اصلاح ساختار فضایی پرداخته شود.مهم‌ترین کار برای اصلاح این است که برنامه‌ها و اجرای آن‌ها از سیاست‌های دولت‌ها، مستقل شود و همچنین ساختار منسجم‌تر گردد.”

 
 

 

 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1217
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها