رونق پرتاب‌های فضایی نیازمند بازنگری در پایگاه‌های پرتاب

0 861

باوجود رویکرد متداولی که به فنّاوری راکت‌های بازگشت‌پذیر به‌عنوان کاهش‌دهندهٔ هزینه‌ها وجود دارد، اکثر پایگاه‌های پرتاب به تجهیزات لازم برای پرتاب این راکت‌ها مجهز نیستند. جیم بال (Jim Ball) بنیان‌گذار شرکت Spaceport Strategies اعتقاد دارد که پایگاه‌های پرتاب قدیمی ظرفیت تطبیق با راکت‌های بازگشت‌پذیر را ندارند. وی با اشاره به پایگاه کیپ کارناوال که شرکت‌های خصوصی از آن برای پرتاب‌هایشان استفاده می‌کنند گفت «برای مثال تعداد پرتاب‌های سالانه در این پایگاه می‌تواند به 100 تا 200 پرتاب افزایش داشته باشد اما سامانه‌های موجود قابلیت پشتیبانی لازم را ندارند.» البته این مشکل تنها مختص به آمریکا نیست و در پایگاه‌های سرتاسر جهان وجود دارد.

بال با ابراز نارضایتی از عدم توجه به پرتاب‌های فضایی و پشتیبانی از آن‌ها افزود «چه اتفاقی باید بیافتد تا شرکت‌های خصوصی و دولتی متوجه شوند که پرتاب‌های فضایی به یکی از روش‌های متداول حمل‌ونقل تبدیل‌شده‌اند و نیازمند وضع قوانین متناسب هستند؟ اگر شما به وب‌سایت دپارتمان حمل‌ونقل آمریکا مراجعه کنید تمامی روش‌های حمل‌ونقل را مشاهده خواهید کرد اما خبری از پرتاب‌های فضایی نیست.»

ستوان توماس شیلینگ (Thomas Schilling) از نیروی هوایی آمریکا می‌گوید این سازمان به دنبال پیدا کردن روش‌هایی برای تطبیق پرتاب‌های ارزان‌قیمت با ماهواره‌های سبک‌وزن است. وی افزود «تغییرات محسوسی در هزینهٔ مأموریت‌ها در حال رخ دادن است. درگذشته هزینهٔ پرتاب بخش اندکی از هزینهٔ کل بود که چندان به‌حساب نمی‌آمد اما اگر شما یک ماهوارهٔ 250 کیلوگرمی بسازید که ساخت آن تنها 2 میلیون دلار هزینه داشته باشد، هزینهٔ پرتاب درصد بیشتری از آن را تشکیل می‌دهد.» شیلینگ همچنین افزود: بافاصله گرفتن از ساخت ماهواره‌های بزرگ و گران‌قیمت که زمان زیادی صرف ساخت آن‌ها می‌شود، می‌توان از ماهواره‌های کوچک و کم‌هزینه برای ساخت منظومه‌های ماهواره‌ای بزرگ با فنّاوری انعطاف‌پذیر و ماهواره‌های قابل‌جایگزینی استفاده کرد.

چارلز میلر (Charles Miller) رئیس شرکت NexGen Space LLC باور دارد که شرکت‌هایی همچون اسپیس ایکس راه را برای پرتاب‌های کم‌هزینه هموار کرده‌اند. وی می‌گوید «این پرتاب‌ها اکنون به‌صورت فنی امکان‌پذیر شده‌اند و ازلحاظ اقتصادی نسبت به گذشته مقرون به‌صرفه‌تر شده‌اند. با یک سازمان‌دهی مناسب قادر خواهیم بود که در 5 سال آینده ماهواره‌برهای کاملاً بازگشت‌پذیر را توسعه دهیم و یک انقلاب را درزمینهٔ پرتاب‌های فضایی شاهد باشیم.

 
منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1303
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها