کشف کهکشان‌های غنی از هیدروژن با تلسکوپ رادیویی چین

اخترشناسان به لطف حساسیت بالای تلسکوپ فست چین، انبوهی از کهکشان‌های جدیدی کشف کردند که میلیاردها سال نوری از زمین فاصله دارند. در آن‌ها میزان بالایی از پدیده انتقال به سرخ، وجود دارد، که فرصتی برای بررسی بهتر و دانش پیرامون شکل‌گیری کهکشان‌ها را فراهم می‌کند.
هیدروژن رایج‌ترین عنصر در کیهان است که در شکل خنثی، در کهکشان‌های مارپیچی مانند راه شیری به وفور یافت می‌شود. هیدروژن خنثی، مولفه اصلی محیط سرد میان‌ستاره‌ای و سوخت مورد نیاز برای تشکیل ستاره است.

نقش تلسکوپ FAST

پنگ بو (Peng Bo) دانشمند رصدخانه‌های ملی نجوم (NAOC) یک جست‌وجوی کور را برای یافتن هیدروژن خنثی با تلسکوپ فست (FAST) انجام داده‌ که حساسیت بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان را نشان می‌دهد. FAST که به عنوان چشم غول پیکر آسمان نیز شناخته می‌شود، بزرگترین رادیوتلسکوپ تک‌ ظرف در جهان است.

جهان هستی غنی از کهکشان‌های ناشناخته

اخترشناسان با استفاده از این تلسکوپ تاکنون بیش از ۱۰۰ کهکشان جدید را در فواصل تا ۵ میلیارد سال نوری کشف کرده است که انتظار می‌رود تعداد نهایی آن‌ها به بیش از هزار برسد. پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که کهکشان‌های ۴ میلیارد سال پیش دارای گاز هیدروژن اتمی (گاز سوخت تشکیل ستاره) بسیار بیشتری نسبت به کهکشان‌های امروزی بوده‌اند و مخازن گاز بسیار بیشتری را نسبت به آنچه قبلا تصور می‌شد، دارند.

این کشف نشان می‌دهد که جهان هستی غنی از کهکشان‌های ناشناخته دوردست و غنی از گاز است که می‌توانند سرنخ‌هایی در مورد چگونگی شکل‌گیری و تکامل جهان ارائه دهند. همچنین راه را برای مطالعات بیشتر در مورد این کهکشان‌ها، از جمله تشکیل ستاره و سیاهچاله‌ها هموار می‌کند.
حساسیت بالای فست به اخترشناسان اجازه می‌دهد تا کهکشان‌های ضعیف و دوردست را که با تلسکوپ‌های دیگر قابل مشاهده نیستند، رصد کنند. این تلسکوپ همچنین دارای میدان دید وسیعی است که به آن امکان می‌دهد تعداد زیادی از کهکشان‌ها را به طور همزمان رصد کند.

اخترشناسان با استفاده از FAST به کاوش در اعماق کیهان و کشف کهکشان‌های جدید و ناشناخته ادامه خواهند داد. این کشف‌ها می‌تواند به درک بهتر ما از جهان هستی و جایگاه ما در آن کمک کند.

منبع rahbordemoaser tasnimnews