پرتاب یک ماهواره به فضا برای ردیابی انتشار گاز متان

0 53

ماهواره متان‌ست که انتشار گاز متان ناشی از گرمایش آب و هوایی و شرکت‌های نفت و گاز در سراسر جهان را ردیابی می‌کند، توسط ماهواره‌بر فالکون ۹ شرکت اسپیس‌ایکس از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ کالیفرنیا به فضا پرتاب شد.

در همین رابطه بخوانید: ماهواره ایرانی پارس ۱ به فضا پرتاب شد

ماهواره متان‌ست (MethaneSAT) که به اندازه یک ماشین لباسشویی است،‌ به این دلیل طراحی شده تا به سیاست‌گذاران کمک کند نقاط داغ تولید گاز متان به‎عنوان یک گاز گلخانه‌ای را ردیابی کنند که گرمای بسیار زیادی را در جو زمین تولید می‌کند.

ماهواره MethaneSAT و انتشار متان

این ماهواره به مبلغ ۸۸ میلیون دلار توسط صندوق دفاع از محیط زیست آمریکا (EDF)  با مشارکت آژانس فضایی نیوزلند (New Zealand Space Agency)، دانشگاه هاروارد (Harvard University)، شرکت هوافضای بریتانیا (BAE Systems) و گوگل ساخته شده و قرار است که طبق برنامه ماموریت خود، داده‌های مربوط به انتشار متان را از ۳۰۰ هدف در سراسر جهان جمع‌آوری می‌کند.

ماهواره MethaneSAT
ماهواره MethaneSAT

مارک براونشتاین (Mark Brownstein)؛ معاون انتقال انرژی در صندوق دفاع از محیط زیست آمریکا (EDF) گفت: «متان جزء اصلی گازهای گرم‌کننده کره زمین است که در طول فعالیت‌های صنعتی در نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها در سراسر جهان سوزانده می‌شود؛ لذا در اختیار داشتن داده‌های ماهواره MethaneSAT نقش کلیدی برای مسئول دانستن هر یک از کشورها و شرکت‌ها در قبال آلودگی متان دارد.»

وی ادامه داد: «تجزیه و تحلیل ما نشان می‌دهد که خطوط لوله انتقال گاز طبیعی ایالات متحده به اندازه ۱.۲ تا ۲.۶ میلیون تن متان در سال نشت می‌کند. هنگامی که متان در نتیجه چنین نشت‌هایی به جو فرار می‌کند، مانند یک پتو رفتار کرده، گرما را جذب می‌کند و اجازه فرار آن از جو را نمی‌دهد.»

منبع tasnimnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=77444
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها