ارزش اقتصاد فضایی تا سال ۲۰۳۰ به یک تریلیون دلار می‌رسد

0 68

بر اساس یک گزارش جدید، ارزش اقتصاد فضایی تا سال ۲۰۳۰ به یک تریلیون دلار می‌رسد. ارزش این صنعت در سال ۲۰۲۲ معادل ۴۵۰ میلیارد دلار اعلام شده است.

طبق گزارش شرکت انگلیسی گلوبال دیتا (GlobalData) سرمایه‌گذاری بخش خصوصی افزایش خواهد یافت و در عین حال سازمان‌های دولتی نقش سرپرستی و نظارت را ایفا می‌کنند.

شرکت اسپیس‌ایکس در حال حاضر بیشتر توجه رسانه‌ها را در حوزه اقتصاد فضا جلب کرده است. منظومه ماهواره‌ای استارلینک (Starlink) این شرکت با بیش از ۴ هزار ماهواره، در حال حاضر بزرگ‌ترین منظومه ماهواره‌ای به شمار می‌رود. تعداد این ماهواره‌ها قرار است به ۱۲ هزار عدد برسد.

چین نیز قرار است با یک منظومه ماهواره‌ای پهن باند متشکل از ۱۳ هزار ماهواره به رقابت با استارلینک بپردازد. گزارش‌ها نشان می‌دهند که پیشرفت در این زمینه کند و سودآوری پروژه محدود است. زیرا ساکنین مناطق دورافتاده چین قدرت خرید محدودی دارند. با این حال تحلیلگران اقتصادی معتقدند چین می‌تواند با شرکت‌های آمریکایی و اروپایی رقابت کند.

بخش فضایی چین تحت سلطه سازمان‌های دولتی، عمدتا آکادمی علوم و فناوری چین (CASC) و شرکت‌های تابعه آن هستند. در دهه گذشته، دولت تلاش آشکاری برای مشارکت کسب‌وکارها در اقتصاد فضایی انجام داده که منجر به رشد قابل توجهی در تعداد استارت‌آپ‌های فضایی در چین شده است. در همین راستا در می۲۰۲۳، استارت‌آپ چینی اسپیس پایونیر (Space Pioneer) اولین حامل فضایی خود را در اولین تلاش با موفقیت پرتاب کرد.

آینده اقتصاد فضایی

طبق گزارش مذکور تعداد فزاینده ماهواره‌ها در مدار به ایجاد حجم عظیمی از زباله‌های فضایی کمک می‌کند. طبق تحقیقات، بین ۵۷۰ تا ۱.۲ میلیارد دلار مواد قابل بازیافت در مدار زمین می‌چرخند. به گفته کارشناسان این زباله‌ها مانعی برای پرتاب ماهواره‌های دیگر هستند و از آن جا که سرعت آن‌ها در مدار می‌تواند به ۱۷ هزار مایل در ساعت برسد، در صورت برخورد با فضاپیماهای دیگر می‌توانند آن‌ها را نابود کنند.

آینده اقتصاد فضایی
اقتصاد فضایی

این گزارش همچنین بر این موضوع تاکید دارد که فقدان قوانین فضایی در حوزه‌های مانند استخراج سیارک می‌تواند منجر به بروز درگیری شود. حتی رویدادهای روی زمین نیز بر اقتصاد فضایی تاثیر گذاشته است. به طور مثال درگیری روسیه و اوکراین بر برنامه‌های آژانس فضایی اروپا (ESA) تاثیرگذار بوده است. برنامه ESA این بود که تلسکوپ فضایی اقلیدس (Euclid) را با حامل فضایی روسی سایوز (Soyuz) پرتاب کند، اما با شروع جنگ روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۲، ESA این پرتاب را به اسپیس‌ایکس محول کرد.

منبع verdict
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=76819
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها