نصب آینه‌های غول‌پیکر در فضا برای تولید انرژی در زمین

0 135

آینه‌ها در فضا می‌توانند به مزارع خورشیدی کمک کنند تا حتی زمانی که نور مستقیم خورشید در دسترس نیست، الکتریسیته تولید کنند؛ به خصوص در ساعات عصر و اوایل صبح که تقاضا برای انرژی پاک بیشتر است. ظرفیت این آینه‌ها اولین بار برای روشن کردن شهرهای بزرگ و مسیرهای کشتی مورد توجه قرار گرفت. این آینه‌ها بسیار بزرگ، نازک و فوق‌سبک هستند و توسط فضانوردان در فضا ساخته می‌شوند.

در همین رابطه بخوانید: محقق ایرانی موفق به انتقال انرژی خورشیدی از فضا به زمین شد

حال محققان معتقدند این آینه‌ها اکنون ممکن است به لطف فناوری‌های رو به رشدی مانند فضاپیمای روباتیک که می‌تواند سازه‌هایی را در فضا تولید و مونتاژ کند قابل دستیابی باشد. آینه‌ها و سایر مواد لازم برای ساخت چنین سازه‌های بزرگی را می‌توان توسط حامل‌های مدرن پرتاب کرد.

هر بار که یک آینه از روی یک مزرعه انرژی خورشیدی عبور می‌کند، می‌تواند زاویه‌ای به خود بگیرد تا مزرعه خورشیدی و اطراف آن را روشن کند. هر گذر باعث افزایش ساعات تولید برق مزرعه می‌شود. هنگامی که آینه‌ دیگر نمی‌تواند مزرعه خورشیدی را روشن کند، می‌توان آن را به گونه‌ای چرخاند که نوری به زمین منعکس نشود و اختلال بالقوه در مشاهدات نجومی حداقل باشد.

با توجه به اینکه آینه‌ها در ارتفاع ۹۰۰ کیلومتری در حال چرخش هستند محققان تخمین می‌زنند ناحیه نورانی روی زمین در روشن‌ترین حالت خود تقریبا ۱۰ کیلومتر عرض خواهد داشت. بنابراین، چنین سامانه‌ای برای پانل‌های خورشیدی منفرد روی پشت بام نیست و برای مزارع بزرگ انرژی خورشیدی مناسب است که معمولا دور از مناطق مسکونی قرار دارند.

هر گذر باعث افزایش تولید انرژی در حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در حوالی ساعات سپیده‌دم یا غروب می‌شود. در این ساعات تقاضای برق در بالاترین حد است و اغلب از مقدار تولیدشده توسط باد و خورشید فراتر می‌رود و از نیروگاه‌های زغال سنگ و گاز برای جبران استفاده می‌شود. بنابراین آینه‌ها ممکن است به کاهش مصرف سوخت فسیلی بدون نیاز به ذخیره انرژی در طول روز کمک کنند.

پیشنهاد محققان در خصوص آینه‌ها، شش ضلعی‌هایی با اضلاع به طول ۲۵۰ متر و جرم ۳ تن است. در حال حاضر پرتاب آینه‌ها به فضا چند هزار دلار در ازای هر کیلوگرم هزینه خواهد داشت. البته این هزینه‌ها روند نزولی دارد و اگر به چند صد دلار در به ازای هر کیلو کاهش یابد، انتظار می‌رود آینه‌های مداری بین ۲۰ تا ۳۰ سال کار کنند.

آیا آینه‌ها شب را نابود می‌کنند؟

آینه با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نخواهد بود مگر اینکه نزدیک مزرعه خورشیدی باشید. این تخمین‌ها نشان می‌دهد که تاثیر این آینه‌ها بر محیط طبیعی اطراف مزرعه انرژی خورشیدی نیز ممکن است حداقل باشد. در روشن‌ترین حالت، سطوح روشنایی هر آینه تنها چند دقیقه طول می‌کشد و از سطح ابری روز فراتر نمی‌رود.

آیا بازتابنده‌ها شب را نابود می‌کنند؟
مزرعه خورشیدی

اگر شما خیلی نزدیک به مزرعه انرژی خورشیدی نباشید، ممکن است حتی در بیشتر مواقع، متوجه روشنایی قابل توجهی نشوید؛ به خصوص در زمان‌های سپیده‌دم و غروب که آسمان در مقایسه با شب روشن است.

هنگامی که آینه‌ها قدیمی و غیر قابل استفاده شوند می‌توانند با نور خورشید به مدارهای بالاتر یا پایین‌تری حرکت کنند و بسوزند.

منبع deccanherald
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=76764
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها