چین و روسیه ارتباطات کوانتومی رمزگذاری‌شده را برای کشورهای بریکس آزمایش کردند

0 86

دانشمندان در روسیه و چین با کمک کلیدهای امنی که ماهواره کوانتومی چین ارسال کرد، ارتباطات کوانتومی رمزگذاری‌شده برقرار کردند. این موضوع نشان می‌دهد شبکه ارتباطی کوانتومی بریکس ممکن است از نظر فنی امکان‌پذیر باشد.

در همین رابطه بخوانید: فرازمینی‌ها از سیاهچاله به عنوان رایانه کوانتومی استفاده می‌کنند!

محققان معتقدند با ظهور ابررایانه‌های پیشرفته و محاسبات کوانتومی، اکنون راه‌های بیشتری برای حمله به سامانه‌های اطلاعاتی وجود دارد. ارتباطات کوانتومی شکلی از انتقال اطلاعات مبتنی بر فیزیک کوانتومی است که از رمزگذاری داده‌ها در فوتون‌های منفرد استفاده می‌کند و هکرها نمی‌توانند آن‌ها را شنود کنند.

شبکه‌های ارتباطی کوانتومی

شبکه‌های ارتباطی کوانتومی می‌توانند کاربردهای زیادی داشته باشند. به گفته الکسی فدوروف (Alexey Fedorov)، از مرکز کوانتومی روسیه (Russian Quantum Centre)، در حال حاضر سامانه‌های کوانتومی به طور ایده‌آل برای تحقیقات علمی مناسب هستند، اما قبل از تجاری‌سازی این فناوری به تحقیقات بیشتری نیاز است.

ماهواره کوانتومی مخابرات فضا
شبکه‌های ارتباطی کوانتومی

الکسی فدوروف می‌گوید: «همه کشورهایی که به رهبری فناوری علاقمند هستند می‌دانند که بدون فناوری کوانتومی موفق نخواهند شد.» روسیه همچنین پیشنهاد کرده است اقدامات مبتنی بر کوانتوم مشترک برای پیشرفت فناوری‌های آینده با کشورهای دیگر بریکس (BRICS)، شامل برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی انجام شود. در اوت۲۰۲۳، اعلام شد ۶ کشور دیگر از جمله ایران از آغاز سال ۲۰۲۴ می‌توانند به جمع این گروه اضافه شوند.

منبع scmp
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=76633
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها